A fiatalok könnyebben kapnak alkoholt
![alkohol alkoholmérgezés férfi HASZNÁLATI TÁRGY kocsma pohár SZEMÉLY TÁRGY Prága, 2012. szeptember 12.
Olcsó szeszes italt tartalmazó poharat fog egy férfi egy prágai kocsmában 2012. szeptember 12-én. Metilalkohollal készített vodka és borókapálinka okozot](https://cdn.origo.hu/2023/12/2GMf0nziu5I_atjBx4gbtSncs8Sl5e2noZ2VwuUzYKM/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzdhNTZjNzQzZmU4ZTQ3YWRiY2JlNzBmYzdjMGE0NWVi.webp)
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) vizsgálata során a próbavásárlások 37 százalékánál tapasztaltak jogszabálysértést,
1046-ból 392 esetben kiszolgáltak 18 év alattiakat alkoholtartalmú itallal, illetve dohánytermékkel.
A fogyasztóvédelmi hatóság tájékoztatása szerint fiatalkorúak közreműködésével kereskedelmi egységekben, rendezvényeken, fesztiválokon, vendéglátóipari egységekben, zenés-táncos szórakozóhelyeken végeztek próbavásárlásokat a kormányhivatalok munkatársai.
Alkoholtartalmú ital vásárlásakor a fiatalok 43 százaléka az életkorát tudakoló kérdés nélkül megkapta a kért terméket, a dohánytermékek vásárlásánál 26 százalékos volt az arány. A mindkét terméket kérők csoportjában az esetek 40 százalékában kapták meg mind a két értékesítési tilalom alá eső terméket a fiatalok.
A 2015-ben végzett ellenőrzésekhez képest 2 százalékponttal többször szolgáltak ki fiatalkorúakat alkoholtartalmú itallal,
a dohánytermékek kiszolgálásának mutatója nem változott.
A feltárt jogsértések hátterében többnyire emberi mulasztás, figyelmetlenség állt.
Az alkalmazottak sok esetben nem néznek a vásárlóra,
csak automatikusan lehúzzák a termékek kódjait, illetve nem nézik meg kellő gondossággal a vásárló életkorát az igazolványban.
Vizsgálta a fogyasztóvédelmi hatóság a gyermek- és fiatalkorúakat célzó reklámokat is, az 1055 ellenőrzött hirdetés közül 23 minősült jogsértőnek. Így a reklámozással kapcsolatos jogsértési gyakoriság 2 százalékos, ami jelentős csökkenés a 2014-ben tapasztalt 17 százalékhoz képest - közölte az NFH.
A próbavásárlások lefolytatása és a reklámok ellenőrzése során észlelt jogsértések miatt a kormányhivatalok 400 érdemi döntést hoztak, a kiszabott fogyasztóvédelmi bírság összege meghaladta a 49 millió forintot.