A digitális forradalom igazi botoxinjekció a rugalmas munkavégzés minden formájának. Üzleti e-mailek a strandról, délutántól késő estig műszak kommissiózás közben, teljes erőbedobás a pici baba mellől – a vezetők is egyre inkább felismerik, a blokkolóóra szigora nem garancia semmire.
Ám félreértésbe ne essen senki,
a rugalmas munkavégzés nem lógás.
Az iroda mellőzhető, az eredmény ugyanúgy elvárás. Az alábbi szempontok az eltolódott hangsúlyokra világítanak rá. Csak a kötöttség kevesebb, a munka nem!
Egy jó cv és egy ügyes motivációs levél egyre kevésbé nyitja meg az utat. Egy robosztus LinkedIn profilból viszont nem csak a szakmai múlt, hanem a készségek is objektív megvilágítást kapnak. Egy fotós felsorolhatja az iskoláit, de jóval többet mond, hogy bárki ellenőrziheti a letöltései számát a weboldalán. Egy szakács önéletrajzában jól mutat, hogy elegáns hotelben volt gyakornok, de ha a Facebook oldalán ismeretlenek dicsérik a főztjét, egészen más dimenziókat nyit meg.
Nem véletlen, hogy az egyre izmosodó közösségi gazdaság szereplői – a szupersztár Ubertől és Airbnb-től a még csak feltörekvő hazai startupokig – egy lépést sem tesznek közösségi értékelés nélkül. A skála nagyon széles, egy retweet épp úgy építheti a reputációt, a személyes márkát, mint egy szaktekintély nyilvános elismerése.
Ha valahol, az on-demand szolgáltatások világában igaz, hogy az idő pénz. Csak látszólag ellentmondás, hogy épp a szabadúszók és közösségi szolgáltatók osztják be szigorúan az idejüket. Amikor valaki saját maga főnöke, marketingese és PR-ese, nem engedheti meg magának, hogy ötször kezdjen bele egy feladatba, mert eltérítette a Facebook vagy egy e-mail, nem járkál levegőzni a kollégákkal, nem húzza el az ebédidőt, ahogy, lássuk be, a szervezett munkában ez egyáltalán nem ritka. A digitálisan megtámogatott világban hatékonyság az egyik legfontosabb munkaeszköz.
Okostelefon, okoshűtő, okos e-mailkampány. Sem a SEO, sem a közösségi média eszközei nem húzzák fel annyira az eladásokat, mint a jól működő e-mailmarketing. Az amerikai Direct Marketing Association kikutatta, hogy egyetlen így elköltött dollár 38 dollár megtérülést hoz. Minél inkább személyre szabott az e-mail, annál nagyobb eséllyel vezet vásárláshoz.
Az ingerküszöbünk meredeken megemelkedett az elmúlt években, az arcunkba nyomott tolakodást egy pillanat alatt pattintjuk le. De ha a levél tartalma a valós igényeinket találja el, az a százas kör közepe.
Itt az egyetlen titok, hogy tényleg összehangolt termékekről legyen szó, és persze az sem árt, ha időszerű. Az upsell legértékesebb eredménye mégis a márkaépítés, amiből logikusan következik a márkahűség és a reputációnövekedés. A vásárlót meghatja a figyelmesség, ráadásul – lásd fenn – ha jól jön neki a második termékre szabott kedvezmény, elégedett lesz, amit a közösségi médiában is megoszt, és már pörög is a pozitív spirál.
Az ingyenes eszköz nagyon jól hangzik, de végül – vagy elég hamar – az kerül a legtöbbe. Az utóélete ugyanis biztosan költség, márpedig ne legyenek kétségeink, lesz neki olyan, hiszen hivatalosan gagyi, így elromlik, elfajul, elfogy. Nem lehet ugyanis minőségi, ami nem kerül munkába, márpedig mi mástól lenne grátisz? Nem ragoznánk ezt túl, válassza a kipróbált technológiát, a fizetős weboldalt, webdizájnt, webkarbantartást, ne dolgoztassa ingyen, ellenben honorálja bőkezűen a szövegírót és a közösségi médiamenedzsert. Ingyenmunka csak a földesúr-jobbágy viszonyban létezik, maradjon is ott. A befektetés viszont megtérül. Ne sajnálja rá a pénzt.