Ez derül ki a Budapest Bank reprezentatív kutatásából. A vállalkozás megvalósulását
csak minden második vállalkozó kedvű érzi reálisnak
(54 százalék), biztosra pedig csak minden tízedik veszi. A fiatalabbak optimistábbak, 64 százalékuk valószínűsíti, hogy a saját cégükkel kapcsolatos álmokat valóra is fogják váltani.
A felmérésben megkérdezettek 83 százaléka számára
az önállóság a legfontosabb
egy saját vállalkozásban: olyan munkavégzési lehetőségnek tartják, ahol a maguk urai lehetnek, és amely lehetőséget biztosít arra, hogy megvalósítsák ötleteiket, és a saját hasznukra dolgozhassanak. A motivációs tényezők közül második helyen
a rugalmas munkaidő
áll (30 százalék), a harmadik helyen pedig az alkalmazottinál magasabb jövedelem ígérete (24 százalék). A fiatalabb korosztály jobban társítja a magasabb jövedelmet és az anyagi biztonságot a vállalkozói léthez, míg a munkaidő rugalmassága inkább a 25-50 közöttiek számára vonzó lehetőség.
A vállalkozás beindítását leginkább gátló tényezőként a válaszadók 78 százaléka jelölte meg az anyagi korlátokat, amelybe a beindításához szükséges tőke és anyagi tartalék hiánya, a kiszámíthatatlanság és az anyagi biztonság kockáztatása egyaránt beletartoznak. Szintén sokakat
riaszt vissza a gyorsan változó szabályozói környezet:
a vállalkozók által fizetendő adók és járulékok, a nehezen átlátható jogszabályok és a bonyolultnak vélt cégindítás. A kapcsolatok (46 százalék) és a vállalkozási ismeretek (37 százalék) hiánya ugyancsak több mint minden második embert (59 százalék) visszavetnek a kezdeményezésben.
A válaszadók éppen a tőkehiány miatt jellemzően szolgáltatói vagy kereskedelmi tevékenységet végeznének. Mégis alig ötödük (18 százalék) tervez kizárólag online szolgáltatásokat nyújtani, ugyanakkor 81 százalék üzemeltetne honlapot is.
A vállalkozni vágyók hasonló arányban valósítanának meg teljesen új ötletet (47 százalék) vagy egy máshol már működő modellt (53 százalék), 66 százalékuk pedig üzlethelyiséget, ügyfélszolgálatot is képzel vállalkozása mellé. Ugyanakkor mindössze
49 százalékuk végezne piackutatást a vállalkozása elindítása előtt.
A fiatalok ezen a téren is kitűnnek: 70 százalékuk tervez úgy, hogy a cégének weblapja és ügyfélszolgálata lesz, ők a vállalkozás elindítása előtt a piacot is felmérnék.
A többség a saját cég alapítása esetén nem akar teljesen új területre lépni, kétharmaduk a korábbi munkatapasztalataihoz, tanulmányaihoz kapcsolódó területen tevékenykedne. Különösen igaz ez a legfiatalabbakra: háromnegyedük mozogna a megszokott terepen. A megkérdezettek döntő többsége
indulás előtt szakmai tanácsot kérne (83 százalék),
jellemzően korábbról ismert vállalkozótól vagy szakembertől. A szűk többség (53 százalék) külön képzésen venne részt, elsősorban pénzügyi, jogi, adózási ismeretekkel, marketinggel a fókuszban. Vezetői készségeiket főleg a fiatalok fejlesztenék. És ha már tanfolyam, legyen hagyományos (41 százalék).
A felmérésben résztvevők több mint fele (64 százalék) saját forrással vágna neki egy vállalkozás beindításának, közülük is a 25 évnél fiatalabbak támaszkodnának leginkább saját félretett pénzükre, megtakarításukra (77 százalék). A kutatás rávilágított arra is, hogy a vállalkozás beindításhoz szükséges anyagi erőforrás
mintegy 35 százalékát fedeznék önerőből
a megkérdezettek, a másik legnépszerűbb pénzügyi eszköz erre a pályázati forrás vagy az állami támogatás. Pályázati forrásból átlagosan a szükséges belépő összeg ötödét, állami támogatásból további tizedét finanszíroznák. A vállalkozó kedvűek negyede banki hitelből indulna el.
A vállalkozó kedvűek 42 százaléka egyedül indítana üzletet, befektetőkre sem tartana igényt. Csak a válaszadók 14 százaléka támaszkodna társára a tőke előteremtésében.
A Budapest Bank 2010-ben Dobbantó címmel kimondottan a női vállalkozók igényeire szabott programot indított el a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvánnyal együttműködve. A felnőttképzés 12 napos, akkreditált kompetenciafejlesztő tréning, de bárki által látogatható klubeseményeket is szerveznek.