Angliában tavaly októberig ingyen volt a szupermarketekben a nejlonzacskó, ennek eredményeképpen a 7 fő lánc üzleteiben 7 milliárd darab fogyott belőle évente, írja a Guardian a DEFRA (Department for Environment, Food and Rural Affairs, ez a minisztérium foglalkozik környezetvédelem, ipar és élelmiszer közös területével) adatai alapján. Ez az adat drasztikusan, 85 százalékkal esett vissza az elmúlt 9 hónapban.
A legalább 250 alkalmazottat foglalkoztató üzletekre érvényes 5 pennys díjnak pontosan ez volt a célja: legyen kevesebb szemét, óvjuk jobban a természetet. A kis üzleteket nem érinti az új szabály, a papírszatyrok továbbra is ingyenesek, illetve egyes termékek mellé még mindig nem kell fizetni a nejlonért. Ilyen a nyers hal és hús, a receptre kiadott orvosság, a virágok és a magvak. Azt a tényt, hogy így mintegy 6 milliárddal kevesebb zacskót kértek a fogyasztók szűk év alatt, a miniszterek úgy könyvelik el, hogy az ötlet remek volt. Az Egyesült Királyság másik három tagországában egyébként már korábban megszüntették a szupermarketekben az ingyenes nejlonokat.
Mennyit spóroltak meg az angolok?
6 milliárd darab átlagos méretű nejlonzacskó területe körülbelül 900 ezer négyzetkilométer, majdnem 10 Magyarország. Ha hosszában sorba raknánk egymás után, 3 millió kilométerével 75-ször körbeérné a Földet. A súlya akkora, mint 300 kék bálnáé, 300 ezer tengeri teknősé vagy 3 millió pelikáné.A nejlonzacskók gyorsan az óceánban végzik, az évi 8 millió tonna hatalmas terhet jelent a tengeri ökoszisztémának. A biológusok szerint 31 különböző tengeri emlősfajta és 100-féle madár eszi meg gyanútlanul a műanyagot.
Therese Coffey környezetvédelmi miniszter fantasztikusnak nevezte a hírt, hogy ennek nagy részétől megszabadították a természetet. Ő mondta azt is, a kis tettek láthatólag nagy változást képesek elérni. Elbizakodottságra azonban semmi ok, tette hozzá, mindig marad feladatunk abban, hogy kevesebb hulladékot termeljünk.
Angliában 2014-ben telt be a pohár: ebben az évben 200 millióval nőtt a nejlonzacskók száma. Mintha mindenki fejenként 140 darabot és 61 ezer tonnányit használt volna el. A Tesco CEO-ja, Matt Davies szintén nagyon örült a csökkenésnek – csak az ő vásárlóik 30 millióval kevesebbet visznek el hetente, mint tavaly és korábban. Az 5 pennys díjat a Tesco zöldberuházások támogatására fordítja a Tesco Bags of Help program keretében, kis parkok, sportlétesítmények, erdei csapások, közösségi kertek épülnek belőle. Davies az első év végére 20 millió fontos bevételre számít az ötpennysekből.
És ha nem lenne elég, hogy a nejlon körülbelül 500 év alatt bomlik le, változatlanul hatalmas gondot jelentenek a PET-palackok és a kávéspoharak. Tavaly például 43 százalékkal nőtt a tengerparton felhalmozott műanyag szemét mennyisége. A papír kávéspoharak önmagukban nem jelentenének problémát, de sajnos a fólia és a tető nem újrahasznosítható. Illetve a PET-eknél használt technológiával igen, de drágábban. A „Think before you drink” mottó ezzel legalább három helyzetre érvényes: jól gondolja meg, mielőtt alkoholt iszik – agyamentté tesz, és hizlal –, de jól gondolja meg azt is, ér-e annyit fél liter üdítő vagy egy nagy latte macchiato elvitelre, hogy évszázadokig se birkózzon meg a pohár vagy a flakon anyagával a környezet.
Ugyanígy új tehernek számít az online vásárlásból származó csomagolóanyag. Ezzel a mennyiséggel szemben a legodaadóbb civil kurázsi is vereséget szenved, nagyon nem mindegy tehát az állami nézőpont és kezdeményezés. Az angol kormány 80 százalékos általános csökkenésre számít a hipermarketekben, 50 százalékosra a nagy sétálóutcákban, és arra, hogy legalább 60 millió fontot megspórolhat a tengerparti hulladékmentesítésben.