A KEKKH weboldalán keresztül elérhető Webes ügysegéd alkalmazásnak köszönhetően számos dolgot már elektronikusan is intézhetünk. Az Origo tesztelte a szolgáltatást, belevetettük magunkat az e-ügyintézés bugyraiba, így Önnek már nem kell bajlódnia a feltérképezésükkel, útmutatásunk nyomán gondtalanul élvezheti, hogy otthonról, sőt, mobiltelefonja segítségével akár bárhonnan eljárhat bizonyos ügyekben.
A sorozatban már csak egy ügytípus maradt a KEKKH (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala) Webes ügysegéd rendszerében, amit nem próbáltam ki, így az első lépések az újabb teszt során már meglehetősen gyorsan mentek. A kekkh.gov.hu cím beírása a böngésző url sorába, majd a Webes ügysegéd ikonra kattintás, aztán már jöhetett is a Belépés az alkalmazásba gomb. Ezúttal odafigyeltem arra is, hogy bejelentkezzek az Ügyfélkapuba, amit a megfelelő felület jobb felső sarkában lévő Bejelentkezés gombbal tehetnek meg a felhasználók.
A „Külföldön élő magyar állampolgár külföldi lakóhelye címváltozásának bejelentése" maradt csak hátra az ügytípusok közül, így ezt az ikont választottam. Ahogyan alább olvasható is, ha valaki külföldön élő magyar állampolgár, akkor elektronikus kapcsolattartás útján itt jelentheti be a már nyilvántartásba vett külföldi lakóhelye címének megváltozását,
a bejelentés díj- és illetékmentes.
Mint később kiderült, a már nyilvántartásba vett külföldi lakóhelynek itt bizony komoly szerepe van.
Az ikonra kattintva egy olyan felület jelenik meg, amelyen ismét ugyanazzal a „csempével" találkozhatunk, a fejlesztők valószínűleg azért választották ezt a megoldást, mert később talán újabb menüpontokkal is kiegészül. Egyelőre mindenesetre kissé felesleges duplikációnak tűnik, igaz az újabb klikkelés nem visz el túl sok időt az életünkből.
A megjelenő oldalon személyes adatainkat kell megadni, és a helyzet az, hogy nagyot nem hibázhatunk.
Ha véletlenül nem töltünk ki egy mezőt, vagy nem a megfelelő információt adjuk meg, a rendszer riaszt,
ahogyan azt a korábbi tesztek során, más ügytípusoknál is megtapasztalhattam. Ha megadtuk az összes információt magunkról, amit kérnek, akkor jöhet a már jól ismert Tovább gomb.
Az újabb felületen az igazoló okmányt választhatjuk ki, és a hozzá járó számot kell megadni, ahogy a menüpont neve is mutatja.
Nehéz lett volna egyszerűbb megoldást választani,
bár ahogyan már korábban többször is jeleztem, a kitöltendő dobozok mellett található magyarázó szöveg ebben az esetben sem ugrik ki igazán a háttérből, választhattak volna jobban elütő színkombinációt a fejlesztők.
Én az útlevelet választottam a felsorolt opciók közül, majd beírtam a számát. Ahogyan ebben a tesztben és korábban sok alkalommal, itt is kipróbáltam, hogy mi történik, ha rossz adatot adok meg. Nos, a rendszer azonnal figyelmeztet, ahogyan azt is észleli, hogy ezzel az útlevélszámmal és személyi azonosítóval bizony nem szerepel a nyilvántartásban külföldön élő magyar személy. A Tovább gombra kattintva ugyanis a következő üzenetet kaptam.
Ez számomra azt jelentette, hogy a teszt ennél a pontnál véget ért, bár már nem volt sok minden hátra. A felületen található felső menüsor alapján a következő lépés az új külföldi lakóhely címének megadása lenne, majd jöhetne a már ismert összesítés, ahol az addig felvitt információkról kaphat egy áttekintést a felhasználó és ellenőrizheti azokat, mielőtt elküldi a kérelmet.
A külföldön élő magyarok lakcímváltozásának bejelentésére a korábban megszokott, egyszerű, könnyen átlátható rendszert kínál a Webes ügysegéd, azoknak, akik legalább egy ügy elintézésével már próbálkoztak az alkalmazáson keresztül, nem okozhat nehézséget, de a teljesen kezdők számára is könnyen követhető. Ennél az ügytípusnál úgy tűnt, hogy az ügyfélkapus bejelentkezésre sincs szükség.
Joggal adódik a kérdés, hogy összességében milyen tapasztalatokat szereztem a Webes ügysegéd tesztelése során? Nos,
átlagos internet használati tudással rendelkezők számára nem okozhat gondot az ügyintézés a felületen keresztül.
A tesztelés során ugyan több alkalommal is belefutottam olyan helyzetbe, hogy éppen valami miatt nem működött a szolgáltatás, de mivel viszonylag hosszú időt öleltek fel a próbák, ez nem igazán jelent semmit, ráadásul legutóbb nagyon gyorsan elhárították a gondot.
Ahogyan azt korábban többször is jeleztem, a magyarázó szövegek sajnos sok helyen olyan színnel vannak feltüntetve, amelyek nem igazán ugranak ki a háttérből, az idősebb, vagy kevésbé figyelmes felhasználók kedvéért azon talán érdemes lenne változtatni. Emellett pedig helyenként vannak olyan kérések a felhasználó felé, amelyek talán nem lennének feltétlenül szükségesek, hiszen ha be van jelentkezve az Ügyfélkapun, akkor miért kell azzal fáradnia, hogy megadja újra személyes adatait, amit egyszer már megtett.
Apropó, Ügyfélkapu: a Webes ügysegéd még egy ok arra, hogy mindenki elmenjen a legközelebbi olyan hivatalba, ahol megkapja az Ügyfélkapu hozzáféréshez szükséges jelszavát. A regisztráció elintézhető az okmányirodákban, a kormányablakoknál, a NAV kiemelt ügyfélszolgálatain, a postai Agora-pontokon, ha pedig valaki külföldön tartózkodik, a külképviseleteken. Erre csak akkor nincs szükség, ha valaki már új típusú elektronikus személyi igazolvánnyal rendelkezik.
Ha most még nem is nagyon hiszi el, de idővel
lényegesen egyszerűbbé válik az élete,
legalábbis ami az ügyintézést illeti. Hiszen bízzunk abban, hogy a teszt során megismert 13 ügytípus a későbbiekben további dolgokkal bővül, és talán egyszer eljön az a nap is, amikor már tényleg csak azért kell bemennünk egy hivatalba, hogy egy virággal, vagy bonbonnal köszönetet mondjunk az ott dolgozóknak, hogy máskor nem kell felkeresnünk őket. Viszont amíg eljön ez az idilli pillanat, addig is azt tanácsolom, éljenek minél többen a lehetőséggel, hogy fotelből is intézhetik néhány ügyüket.