Ellenőrzési csoportot hoz létre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), amely célzottan ellenőrzi az engedély és fuvarokmány meglétéhez kötött belföldi vagy nemzetközi közúti közlekedési szolgáltatásokat, közúti árufuvarozási és személyszállítási tevékenységeket végzőket, a megtett úttal arányos útdíjra vonatkozó szabályok betartását, közölte a szaktárca az MTI-vel.
A tájékoztatás szerint az ellenőrök mulasztás vagy szabálysértés esetén
10 ezer és 800 ezer forint közötti bírságot is kiszabhatnak.
Az NFM tájékoztatása szerint a csoport feladatai közé tartozik az is, hogy közreműködik az autóval díj ellenében végzett közúti személyszállítást végzőkkel szembeni szankciók (kocsi kivonása a forgalomból, vezetői engedély visszavonása) érvényre juttatásában. Mint írják, a hatályos jogszabályok értelmében Magyarország területén személygépkocsival közúti személyszállítási szolgáltatás
végezhető, amennyiben a szolgáltatást bármilyen ellenérték fejében nyújtják,
ideértve az útiköltséghez való részleges hozzájárulást is.
Ezenkívül
kizárólag szívességi alapon, teljesen ingyenesen lehetséges autóval személyszállítást folytatni,
írja az MTI. Azaz a telekocsik is beletartoznak a fenti két kategória valamelyikébe - hiszen itt az utas hozzájárul a benzinköltséghez.
A minisztérium jelenleg nem folytat tárgyalást az Uberhez hasonló szolgáltatókkal, megkeresés ez ügyben a tárcához nem érkezett.
Közlésük szerint a kormány támogatja az innovatív megoldásokat, de ahhoz ragaszkodik, hogy a személyszállításban részt vevő piaci szereplők egyenlő feltételek mentén, a hatályos jogszabályokat betartva, a szükséges engedélyek birtokában végezzenek személyszállító tevékenységet.
Nem a telekocsik ellen irányul az ellenőrzési csoport létrehozása”
– válaszolta az Origónak az NFM. Tájékoztatásuk szerint a kormányhatározat is egyértelműen fogalmaz: az új ellenőrzési csoport a közúti ellenőrzéseket jelenleg végző szervezetek ellenőrzésein felül lát majd el célzottan és országos szinten ellenőrzési feladatokat.
Alapvetően az árufuvarozást és a közúti személyszállítást hivatásszerűen végző taxisok ellenőrzésére
hozzák létre ezt az új csoportot, amely mindezek mellett közreműködhet az útdíjak megfizetésének ellenőrzésében is. „A kormány az ellenőrzés hatékonyságát kívánja fokozni, tehát a már meglévő jogszabályi kötelezettségek hatékonyabb betartatására jött létre a csoport” – közölte az NFM. A minisztérium szerint
a jogkövető magatartást tanúsító fuvarozók védelme érdekében van erre szükség.
A minisztérium tájékoztatása szerint
a tevékenységet hivatásszerűen végző vállalkozók ellenőrzéséről van alapvetően szó”,
ugyanis az NFM szerint az nem életszerű, hogy személyautókra csapna le az ellenőrző csoport. „Kamionokat, teherautókat, taxikat fognak megállítani, és az ő jogosultságaikat, fizetési kötelezettségeik teljesítését fognak ellenőrizni” – válaszolta az NFM.
A kormány 2015-ös rendeletének ("személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról") harmadik paragrafusa szabályozza a telekocsik érintettségét. Prácser Attila, az Oszkar.com telekocsioldal társalapítója szerint ez annyival árnyaltabb az NFM közleményénél, hogy
az üzletszerű személyszállításra vonatkoztatja mindezt.
Ugyanis a hivatkozott rendelet harmadik paragrafusa kimondja, hogy „személygépkocsival üzletszerűen, ellenérték fejében személyt csak személytaxi-szolgáltatást folytató vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozás szállíthat. Utas kizárólag az e rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő vállalkozás által nyújtott szolgáltatást vehet igénybe”.
„Tehát a nem üzletszerű telekocsisok, akik bárminemű profit elérésének szándéka nélkül autóik szabad helyeinek jobb kihasználására és költségmegosztásra törekednek, nem esnek a szabályozás hatálya alá” – válaszolta az Origónak Prácser Attila. Szerinte ezt Fónagy János államtitkár is megerősítette tavaly júniusban a taxisrendelet kapcsán, amikor az MTI szerint azt mondta, hogy
a rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra”.
„Biztosak vagyunk benne, hogy a környezet és a közlekedési infrastruktúra terhelésének csökkentését is elősegítő (ezért állami pályázatok által is támogatott), 1950-es évek óta létező telekocsizás büntethetővé tétele nem lehet szándék. Ezzel sokak munkába járása is veszélybe kerülne, továbbá például minden baráti társaság szabálysértést követne el, ha az útiköltséget összedobva utaznának egy autóval közös programra” – írta az Oszkár ügyvezetője.
A cég egyébként az üzletszerű személyszállítók tekintetében maximálisan egyetért a szabályozás betartásával, ezért elmondásuk szerint a rendszerükben maguk is szűrik az üzletszerű felhasználást végző autósokat. „Őket üzleti csomag megvásárlására kötelezzük, amely által egyértelműen elkülönülnek a klasszikus költségmegosztó telekocsisoktól. Ezzel egyidejűleg tájékoztatjuk őket az adózási és egyéb személyszállítási engedélykötelezettségeikről” – közölte a cég társalapítója.
Az ügyben megkerestük a BlaBlaCart is, amely egyelőre nem kívánta véleményezni az NFM közlését.