Havonta ezrével szűnnek meg vállalkozások Magyarországon, és bár az utóbbi két évben a folyamatot a gazdaság tisztítását célzó törekvések miatti kényszertörlések is gyorsították, szép számmal akadnak olyan cégek, amelyek nem tudják sikerrel venni az új kihívásokat, és emiatt tűnnek el az üzleti életből. A sikernek persze számos összetevője van, de akad
néhány olyan tényező, amelyek döntő mértékben befolyásolják, hogy mennyire lesz eredményes egy-egy vállalat.
Az ma már közhelynek számít, hogy
a technológia kínálta lehetőségek bevetésével ugrásszerűen nőnek a túlélési esélyek,
a nagy kérdés csak az, hogyan lehet jól alkalmazni az új eszközöket és szolgáltatásokat? Most induló sorozatunkban azt mutatjuk be, hogy az üzleti siker egyes elemeiben milyen szerepet játszhat a technológia.
– tartja a mondás, vagyis még a világ legjobb terméknek, szolgáltatásának is kell a hírverés, hogy egyáltalán tudjanak róla az emberek. A legkézenfekvőbb megoldás persze a reklám, azonban a legnagyobb tömegeket elérő tévés hirdetéseket még a közepes méretű társaságok sem nagyon engedhetik meg maguknak, nemhogy a kisebb cégek, mikro- és egyéni vállalkozások. Milyen megoldás marad tehát, ha valaki nagy elérést szeretne, ugyanakkor nem akar óriási összegeket költeni erre?
A legkézenfekvőbb válasz erre a kérdésre az
internet.
Persze a nagy tömegeket elérő, népszerű oldalakon történő hirdetés már sokba kerül, de a keresésekhez kapcsolódóan, vagy éppen a közösségi oldalak révén nagyon
pontosan célzott, az adott vállalkozás számára legrelevánsabb közönséghez eljutó, így rendkívül hatékony kampányokat lehet indítani.
Ráadásul akár már néhány ezer forintos befektetéssel több ezer potenciális vásárlót lehet elérni, emellett a költségek pedig a számtalan beállítási lehetőségnek köszönhetően teljes mértékben kontrollálhatók.
Persze ahhoz, hogy az internet segítségével egy cég kilépjen a láthatatlanságból néhány alapvető dologra szükség van, amelyek bár első hallásra maguktól értetődőnek tűnnek, a felmérések adatai alapján a magyar mikrovállalkozások és kkv-k körében korántsem azok. Ha már úgy dönt valaki, hogy a világhálón próbál nagyobb ismertségre szert tenni, akkor legalább netkapcsolattal és honlappal rendelkeznie kell.
Bár napjainkban sokak számára elképzelhetetlennek tűnik, hogy egy vállalkozás világhálós hozzáférés nélkül működjön, egy év elején készült felmérés alapján
a hazai kkv-k mintegy 90 százaléka rendelkezik webes eléréssel.
Még ennél is rosszabb a helyzet, ha azt vizsgáljuk, hogy milyen arányban vannak weboldalaik ezeknek a cégeknek. A BellResearch által a Telekom felkérésére készített, a közelmúltban nyilvánosságra hozott kutatás alapján ugyanis
a legkisebb társaságok mindössze 40 százaléka, míg a nagyobb kkv-k 68 százaléka működtet honlapot.
Ugyanakkor a felmérés arra is rámutatott, hogy azoknál a társasoknál, ahol élnek a technológiai vívmányok adta lehetőségekkel sem mindig viszonyulnak profi módon az új eszközökhöz. Sok cégnél ugyanis a kollégák, vagy éppen egy családtag a honlap felelőse. Ez azért jelenthet problémát, mert például ha egy társaság a kereséseknél szeretne minél előkelőbb helyen megjelenni, akkor kulcsfontosságú, hogy a webes jelenléte is alkalmas legyen erre.
Ez lényegében a SEO-t, vagyis a Search Engine Optimization-t jelenti, amikor a honlapot úgy alakítják ki, hogy az minél inkább keresőbarát legyen. Ez a gyakorlatban a vállalkozás számára fontos kulcsszavak megfelelő elhelyezését jelenti, amihez bizony
célszerű lehet szakértők segítségét is igénybe venni.
Napjainkban egyre népszerűbb a közösségi oldalakon történő megjelenés is, ami érthető is, hiszen egy-egy jól sikerült bejegyzéssel hatalmas hírverést lehet csinálni egy akciónak, új terméknek vagy szolgáltatásnak. Persze ehhez is elengedhetetlen, hogy webkapcsolattal rendelkezzen valaki. Sőt, mivel a szakemberek szerint
a hatékony közösségi médiás kommunikáció egyik titka, hogy folyamatos legyen,
és a váratlan helyzetekre gyorsan reagáljunk, érdemes nem csak vezetékes, de mobilinternet kapcsolatról is gondoskodni, hogy ha a szükség úgy kívánja, akár az irodán kívülről is kezelhesse a cégvezető, vagy akit ezzel megbízott a vállalat profilját.