Sétál az utcán, észrevesz egy híres embert, mit tesz? Lefényképezi vagy videót készít? Ha igen, akkor ezzel a jövőben könnyedén pénzt is kereshet! Legalábbis leegyszerűsítve, de erről szól a Reporter Community startupja:
eladhatóvá tennék mindazokat a hírértékű felvételeket, amelyeket a szemtanúk, civilek készítenek egy adott eseményről.
Ehhez csupán az alkalmazásukkal el kell készíteni a tartalmat, majd azt feltölteni az e-piactérre, ahol a különböző tartalomszolgáltatók válogathatnak közülük, és meg is vásárolhatják azt. (Ha például adott időintervallumon belül erre nem kerül sor, hogy a kép feltöltője visszakapja a képet és vele együtt a szerzői jogokat is.)
„Egy applikáció segítségével kell elkészíteni ezeket a felvételeket, hogy azokat verifikálni tudjuk” – mondta az Origónak Szőke Tibor, a Reporter Community nevű startup társalapítója. Ez a verifikáció azt jelenti, hogy az applikáció összesen 14 szenzoradatot rögzít – például mikor, hol, hogyan készült az adott felvétel –, amiket a felvételkészítés időpontjában magába a médiatartalomba ment el.
Ebben az iparágban nincsen 100 százalékos biztonság,
de ezt elég nehéz visszafejteni” – véli a szakember. Szerinte ez egy nagyon fontos belépési pont a média felé, hogy ezek hitelesített felvételek legyenek. Fotótárból is feltölthetők tartalmak, viszont azok nem kapják meg a verifikációs pipát, azoknál ugyanis ezt nem tudják garantálni.
Az e-piacteret, a Reporter Marketet üzemeltetőnek ebben az egészben annyi a biznisz, hogy valaki feltölt egy képet vagy videót, azt eladja az e-piactéren keresztül egy sajtóorgánumnak például 1000 forintért, amiből az üzemeltető jutalékot kap.
Felmerül a kérdés, hogy egy-egy nagyobb, jelentősebb eseményről a Twitterről vagy a Facebookról is elérhetőek szemtanúk által készített képek, videók, azonban azokkal a tartalmakkal szemben itt tisztázva vannak a szerzői jogok, illetve itt van a verifikáció is – azaz valóban ott készült a kép, ahová azt a szerzője teszi.
A nagyközönségnek előreláthatóan december elejéig kell várnia a Reporter alkalmazására, ugyanis még tesztelik a rendszert, amely már így is a 10-es verziónál tart.
Szőke Tibor az Origónak elmondta, a cégben jelenleg ketten vannak, a fejlesztéseket pedig külsős cégekre bízzák. Ehhez a Jeremie alapok utolsó körében kaptak 46 millió forint tőkebefektetést.
A Reportert 20 országba szeretnék eljuttatni a következő másfél-két évben,
a társalapító szerint ehhez 2-3 millió dollárnyi – körülbelül 560-840 millió forint – tőkére van szükségük. A Reporter Community két másik startuppal együtt a Magyar Nemzeti Kereskedőháznak köszönhetően az Egyesült Államokban, a New York-i Techweeken próbált szerencsét.
Ózongenerátor és kibervédelem
A Reporter mellett az Ozonextrade és a Seon startupok utaztak a tengerentúlra. Előbbi cég ózon gazdaságos előállításával és fertőtlenítőszerként való ipari felhasználását terjesztené el, míg utóbbi cég az online vállalkozásoknak teremtene biztonságosabb környezetet, például úgy, hogy kiszűrik, ha egy online felhasználó robot, illetve ha hálózattal titkolja, honnan is jelentkezett be.A Techweekhez kapcsolódóan a magyar startupok a New Yorki magyar főkonzulátus szervezésében részt vettek a Central European Tech Day-en a Connecticutban található Quinnipiac Egyetem campusán. Felkeresték az egyetem innovációs és vállalkozási központját, majd egyetemi szakértők előadásaira került sor az amerikai piacra lépés lehetőségével kapcsolatban, derült ki a Reporter tudósításából. A kis cégeknek több üzleti találkozót is szerveztek.
A magyar startupok jól szerepeltek a Techweek Expo kísérőrendezvényén, a Launch Startup versenyen is, ugyanis mindhárom cég bekerült abba a körbe, akik az expótól elkülönülten, önálló standon adhatták elő az érdeklődőknek a projektjeiket 40 másik startup mellett – a döntőbe végül 5 New York-i cég jutott. A Reporter tudósítása szerint a magyarok több rendezvényen, tréningen és üzleti megbeszélésen is részt vettek a Techweek keretében és azon túl is.
Az alábbi – a Reporter Marketről származó – videón egy Fehér Ház előtti tüntetés látható:
A Reporter stábja elutazott Philadelphiába is, ahol Temple University marketinggel és kommunikációval foglalkozó konferenciáján vettek részt: bemutatták a Reporter Marketet – ahol kereshetőek a feltöltött a tartalmak –, ami
felkeltette a New York Times és a Wall Street Journal képviselőinek érdeklődését,
és jelezték, hogy részt vennének a magyar fejlesztés decemberig tartó teszt programjában. Szintén kedvező visszajelzéseket kaptak a Guardiantől és a National Geographictól is, akikkel a későbbiekben még egyeztetni fognak.