A virtuáis asszisztens a személyi asszisztens 2.0-ás verziója. Nem sertepertél a megrendelő körül, jellegzetes távmunkaforma. Vállalkozó, aki online dolgozik, hivatásszerűen és profin intéz adminisztratív, technikai vagy kreatív feladatokat. A leggyakrabban kisvállalkozások a megrendelői.
A szolgáltatás nem olcsó, de az iparág divatos. És nagyon passzol a startupkultúrába. Fel is virágzott ez a terület. Az ilyen vállalkozások általában a terület elsője, a Magic Assistant klónjai, írja a techinasia.
A Magic sms-ben veszi fel a megrendelést, azaz kapja a feladatot, a deluxe verziója, a Magic+ állítólag 2015-ben 100 dollárt kért egy óráért. Ezért viszont tényleg szinte bármit megtesz, míg az alapszolgáltatásban listáról lehet kiválasztani a feladatokat, amelyeknek szabott áruk van.
Ez a bármi lobbantotta be a virtuális asszisztensvállalkozások piacát, de ez szabja a korlátját is.
Az on-demand szolgáltatások, mint az Uber vagy az Airbnb, minőség, következetesség és gyorsaság triatlonjában versenyeznek. Ha azonban az üzleti modellben alapfunkció a bármi, ott
óriási tér marad a hibáknak.
Azoknak a főként dél-ázsiai startupoknak, amelyek egymás után esnek össze – YesBoss, HeyKuya, Bemala, Djenee – az esetek 60-80 százalékában ebbe törött bele a bicskájuk. Túl sok volt a váratlan akadály. Dugóba kerültek, nem volt termék a boltban, nem volt termék raktáron.
A virtuális asszisztensnek beszállítók és üzletek egész légiójával kell kapcsolatban állnia,
az iparágaknak se szeri, se száma – ne feledjük, bármilyen megrendelést teljesít. Rendszerhálózatot kell tehát kialakítani, anélkül nem tájékozott a nyitvatartásban, a készletekben. Ez viszont roppant munkás.
Vagy vegyünk egy másik on-demand profilú vállalkozást, a Food Pandát. Pontosan kirajzolható, hogy éttermekkel kell együttműködnie, ki is építette a kapcsolati hálóját. Az elérhetőség és a készlet így kiszámítható és kezelhető.
A virtuális asszisztenscégek elég gyakran a többi on-demandhoz fordulnak –
ez azonban komoly problémákat vet fel az árazásban,
hiszen azok maguk is profitra mennek. És úgy tűnik, a felhasználók és ügyfelek is szívesebben fordulnak a specializálódott vállalkozásokhoz, mint ehhez a „bármit, de azt nyögve-nyelve” arculathoz.
A lap a Magicet is megkérdezte, tapasztalt-e hasonló problémákat. Állítólag igen, de részletekbe nem bocsátkoztak. Csapatuk elég motivált az innovációban ahhoz, hogy megtalálja a kiutat, mind operatív, mind szoftverszinten, mondták. Pillanatnyilag az üzleti modellt is átalakítják, most az óránként 35 dolláros megoldást tesztelik.
Azért kíváncsiak vagyunk, lát-e ebben fantáziát a magyar kkv-szektor. Önök mit gondolnak?