De vajon a fogyasztók vagy a szolgáltató cégek által generált igények ezek? A PwC napokban megjelent tanulmánya két dimenzió mentén vizsgálja a fogyasztói szokásokat:
Az Új generációk, új fogyasztók, új válaszok című kiadványban a PwC hét olyan üzletileg releváns fogyasztói trendet azonosított, amely meghatározza korunk termékfejlesztéseit, innovációit és újfajta piaci lehetőségeit.
Az egyre növekvő és összekapcsoltabb hálózatoknak köszönhetően egyre több információ vesz körül minket, tájékozottabbá válunk. A tudás egyrészt igénnyé, másrészt a sikeresség feltételévé kezd válni. Ugyanakkor, mivel nő azon lehetőségek száma, hogy a fogyasztók a szabadidejükkel mit kezdjenek, így értékké vált, ha az adott termék, szolgáltatás választásával megtakarított idő csökken.
„A kutatás során azt láttuk, hogy a mai globális trendek okozata közel azonos: a világ egyre összekapcsoltabbá válik - mind a való életben, mind a virtuális térben - és ez három dologra hat ki: a tudásra, az időre és a biztonságra.
A hálózatok bővülésével egyre több tudásunk lesz, ugyanakkor egyre kevesebb időnk is arra, hogy a tudást megszerezzük"
- idézte a tanácsadó témában kiadott összefoglalója Osztovits Ádámot, a PwC Magyarország tanácsadási üzletágának vezető cégtársát.
A tanulmányban azonosított hét, üzletileg releváns trend:
Újfajta döntéshozatal
Az azonnaliság („itt és most"), a személyre szabott ajánlatok, mások véleménye és a termékekről, illetve szolgáltatásokról könnyen áttekinthető háttérinformációk váltak a fogyasztói döntéseket meghatározó tényezőkké.
Orvos a családban
Míg az orvos-beteg kapcsolatokat korábban az jellemezte, hogy minden tudás és információ az orvos kezében volt, addig ma már a beteg is sokat tud magáról, illetve okoskütyükkel figyeli meg saját magát. A fizikai egészség mellett a stresszlevezetést ígérő termékek, szolgáltatások piaca is nő.
Mit eszünk ma?
A fogyasztók tudatosabban étkeznek, már nemcsak az határozza meg, döntéseiket, hogy amit megvesznek, finom-e, hanem az is, hogy tartalma, összetétele minőségi, elkészítése pedig időhatékony-e, illetve egyre több egészségügyi megfontoláson (glutén, laktóz) vagy értékrenden alapuló étrend alakul ki (például a vegán).
Biztonságban érzed magad?
A 21. század online terében jelentkező adatkitettség és a világot érő terrortámadások következtében a fogyasztók biztonsághoz kötődő elvárásai extrém magasak, kevés tolerancia mellett.
Élet a városban
Minden perc, ami potenciális szabadidő (vagy azzá alakítható) értékessé és megvehetővé vált; legyen szó mindennapi rutintevékenységek kiszervezéséről, vagy akár az ingázással töltött idő okosabb kihasználásáról.
Futurisztikus valóság
A technológia fejlődésével olyan megoldások kerülnek előtérbe, mely az automatizációt segítik, pénzt és időt takarítanak meg, a fogyasztók életét könnyítik meg, vagy éppen problémákat oldanak meg a fogyasztók helyett.
Vissza a gyökerekhez
Okostelefon-, internetfüggőség, reklámzaj – ez az ellentrend arról szól, hogy a fogyasztók szeretnének visszatérni az egyszerű, letisztult megoldásokhoz, technológia-mentes mindennapokhoz.
„A Mit eszünk ma? című fejezetben bemutatott trenddel várhatóan mindenki fog tudni azonosulni. Tanulmányunkban bemutatjuk, hogy az élelmiszeriparra hogyan hat az az általános trend, hogy
egyszerre vagyunk tudatosabbak, tájékozottabbak, ezzel párhuzamosan pedig egyre kevesebb a főzésre, vásárlásra fordítható időnk.
Az egyik legjobb példa erre a jövő ételének is nevetett Soylent – egy olyan ital, mely már tartalmaz minden, egy felnőtt számára szükséges, minőségi makrotápanyagot és vitaminokat, ásványi anyagokat. Mindemellett számos új - vélt vagy valós - főellenség is megjelent: a boltokban szinte észrevétlenül felkerültek a címkékre olyan szavak, mint glutén, laktóz, vagy vegán" – véli Perger Júlia, a PwC Magyarország üzleti tanácsadója.
„Mára egyértelműen kirajzolódott, hogy a digitális technológia forradalma iparágakat teremt, alakít át, vagy éppen szüntet meg.
Az embereket a nap 24 órájában körülveszi a technológia.
Ezzel párhuzamosan, egyfajta ellen-trendként született egy olyan törekvés is, ami azt célozza, hogy az internet- és telefonfüggőségtől hogyan szabadítsa meg az egyéneket. A Vissza a gyökerekhez részben olyan megoldásokat mutatunk be, mint a technológiai-detox vagy éppen az okostelefonról való leszokást segítő app" – emeli ki Séra Eszter, a PwC Magyarország szenior üzleti tanácsadója.
Azok a vállalatok, amelyek az információkat strukturált módon képesek feldolgozni és saját maguk javára fordítani nemcsak nagyobb estéllyel adnak személyre szabott ajánlatot a fogyasztónak, de a fogyasztói választásokat is befolyásolhatják vagy akár látens igényeket is feltárhatnak.
A fogyasztók azonnal elérhető megoldást szeretnének bármely problémára, bárhol is legyenek, és bármit is csináljanak, vagyis egy terméket, szolgáltatást itt és most kell eladni.
Ne csak a főtrendet figyeljük!
Egyes megoldások azt a piaci rést használják ki, hogy a fogyasztók mindennapjaiba beépült szokásokat befolyásolják, megváltoztatják, más trendekkel ellentétes igényeket szolgálnak ki - emelték ki a tanácsadó összefoglalójában.