Reprezentatív és megfelelően részletes kutatás zajlott az utóbbi fél évben a hazai kkv-szektorban. A kutatás lefedi a Magyarországon ténylegesen működő kkv-szektorba tartozó gazdasági társaságokat, összességében 255 ezer hazai vállalkozás képezte a kutatás alapját.
A kutatás célja nem csak az volt, hogy megnézze, melyik vállalkozás milyen kihívásokkal küzd, hanem arra is kíváncsiak voltak, hogy ezeknek a problémáknak a megoldásában mennyire tudnának segíteni a profi infokommunikációs szolgáltatások.
Az alábbi ábra alapján az derült ki, hogy a cégek nem tartják nagyon fontosnak, hogy lépést tartsanak a digitalizációval. Ez azért sajnálatos, mert bizony ez növeli a hatékonyságot és valamelyest orvosolhatja a munkaerőhiányt is. Ám sok vállalat vezetése azért nem számol a modern megoldásokkal, mert nem rendelkezik ezen a téren megfelelő ismeretekkel.
A táblázat legszembeötlőbb adata, hogy a 20, vagy annál több embert foglalkoztató cégek számára az a legnagyobb gond, hogy megfelelő munkaerőt találjanak. Az üzletszerzés, vagy az ügyfélszerzés, jobban aggasztja a vállalkozásokat, mint a harc a konkurenciával. Ugyancsak magas prioritással jelenik meg az igény a költséghatékony működésre is. Válaszaikból az is kiderült, hogy elismerik: mindhárom fenti kihívás leküzdésében tudná őket támogatni az informatika.
Érdekesen alakulnak a kihívások az egy léptékkel kisebbeknél, tehát a 10-19 alkalmazottat foglalkoztató vállalkozásoknál. Itt első helyre a költséghatékony működés megvalósítása jött föl. Viszont komoly kihívást jelent számukra a konkurenciaharc és az üzlet-, illetve az ügyfélszerzés is.
Ebből a második táblázatból jól látszik, hogy mi az, ami a 10 főnél kevesebb embert foglalkoztató cégeket izgatja. Az 5-9 emberrel működő vállalkozások első helyen a költséghatékony működést jelölték meg, mint olyasmit, ami fejfájást okoz nekik.
De ahogy az ábra felső harmadában lévő színes körökből látszik emellett még az üzletszerzés, ügyfélszerzés, valamint a versenyképesség javítása is komoly kihívást jelent.
Ezek mind a magas prioritáshoz vannak közel és ezek megoldásában kivétel nélkül segítségükre lenne az informatika.
A 3-4 főt foglalkoztató cégeknél is a hatékony gazdálkodás jelenti a legnagyobb megoldandót. Ezt, valamint az új ügyfelek, projektet megszerzését az informatika segítségével könnyebben meg tudnák oldani. Harmadik helyen a versenytársakkal való küzdelem áll, mint komoly kihívás.
Az egy, valamint a két főt foglalkoztató cégeknél az új partnerek megszerzése a legfontosabb kihívás.
Ugyanakkor az egy embert foglalkoztató vállalkozásoknál a gazdaságos működés nem a legnagyobb probléma, szemben mondjuk a bevételek növelésével.
A két fős kiscégek viszont már a versenytársakkal vívott harcot jelölték meg a legégetőbb gondnak, szorosan az új projektek megszerzése mellett. Viszont itt a nyereséges működést is kiemelt feladatnak tekintik. A kutatás szerint ennek a cégformának csak az üzletszerzésben lenne segítségére az informatika használata.