A legtöbb felajánlást kapó civilek élmezőnyében nincs érdemi változás, az 1 százalék felajánlásakor megfigyelhető egyfajta lojalitás az adófizetők részéről, amit a NAV adatai mellett igazol a Human Dialog és az Emocionális Marketing civil 1% témában készített kutatása is.
Három éve foglalta vissza a lista
első helyét a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítvány,
2014 óta ismét ők kapják a legtöbb szja 1% felajánlást, idén a tavalyihoz képest 2 millióval többet szerezve, 175 millió forintot utal a Heim Pál kórházanak a NAV.
A korábbi évek favoritja, a Gyermekrák Alapítvány ezúttal a 10. helyre szorult, ami a 2015-ös csaknem 80 millió után idén 63,3 millió forintot ért. A 20 millió feletti értékben 1 százalékot szerző civilek körében így arányaiban
a Gyermekrák lett a legnagyobb vesztes
- mondta Miha Tamás a Human Dialog ügyvezetője.
Ez szokatlanul nagy visszaesés az amúgy stabilan ugyanazon civilszervezetekből álló élbolyban, a toplistán ugyanis egészen a 16. helyig ugyanazok a szervezetek szerepelnek, mint egy éve - mondta civilszakértő.
Az idei trend ráadásul a növekedés, a top16 együttesen 7,25 százalékkal több szja 1% forráshoz jutott 2016-ban, átlépve ezzel a mágikus 1 milliárdos határt.
A felajánlók körében erős döntési faktor a hűség, kétharmaduk ugyanannak a civilszervezetnek adja évről-évre az 1%-ot, a felajánlással nem élők jó része pedig meggyőzhető lenne egy átütő edukációs és információs kampánnyal – derül ki a Human Dialog elemzéséből.
A számok azt mutatják, az adófizetők mintegy 20 százaléka jó eséllyel befolyásolható a civil reklámok útján, különösen a 25-35 év közötti városlakó hölgyek fogékonyak a nonprofitok üzeneteire.
Az 1% sorsában döntő jelentőségű, hogy az adózó saját kezűleg készíti-e el a bevallását, és az is a civilek esélyét javítja, ha ez elektronikusan történik – árulta el a civilszakértő. Számos érdekesség mellett kiderült a kutatásból az is, a megkérdezettek kb. harmada néhány héttel a rendelkező nyilatkozat leadása után már nem tudja felidézni, melyik alapítványra esett a választása.
2011 után idén újra 8 milliárd fölé emelkedett a civilek között szétosztható adóforintok összege, habár így is messze vagyunk még a 2010-es adócsökkentés előtti, az 1% aranykorát jelentő 10 milliárdos értéktől. Az egy felajánlóra jutó átlagos 1 százalék értéke, idén kicsivel
több mint 4000 forint,
ez az öszeg 2009-ben még 6000 forint volt.
Az Országos Mentőszolgálat Alapítvány 27 százalékkal több adóforinthoz jutott (108 millió), belépve ezzel a 100 millió feletti 1%-felajánlást szerzők társaságába.
Ugyancsak jól szerepelt a legnagyobbak között a Szent Márton Gyermekmentőszolgálat (+26%, 132 millió) és az Együtt a Daganatos Gyermekekért Alapítvány (+29%, 121 millió).
A legnagyobb ugrásokra, a támogatottság megtöbbszörözésére érthetően csak a középmezőnyben és a kisebb szervezetek között akadt példa: a 10 millió feletti értékben felajánlást szerzők körében kiemelkedik
a Magyar Gyermekonkológusok és Gyermekhematológusok Társasága.
Esetükben a tavalyi 6,6 millióról a négyszeresére, 26,7 millióra bővült idén a felajánlott szja 1 százalék összege. Valamint a Medicopter Alapítvány, ahol 5,7-ről 18,7 millióra nőtt a felajánlások értéke.