Ha országok szerint vizsgáljuk a vállalkozó kedvet, az első 25-ben nem találunk úgynevezett fejlett államot. Sokkal vonzóbb lehetőségnek tűnik saját céget alapítani és vinni egy küszködő gazdaságban, ahol gyakran az az egyetlen kapu a meggazdagodás felé, ha valaki a saját lábára áll.
Az Entrepreneur infografikája szerint ezek az országok vezetik a vállalkozói listát:
A legkevesebb vállalkozót pedig ezekben az államokban találjuk:
Világszerte azonban
3 megkérdezettből 2 tartja vonzónak a vállalkozói életformát.
A világ három vezető gazdasága az Egyesült Államoké, Kínáé és Japáné. Ezzel együtt Amerika csak a 42. (4,1 százalékkal) a leginkább vállalkozó kedvű országok listáján, Kínában a lakosság 3,12 százaléka visz saját céget, Japán pedig hátulról a negyedik a ranglistán.
Az infografika szerint
így néz ki a tipikus vállalkozó:
Valószínűleg BA végzettségű, magasabb fokozatot kevesebb mint a fele (47 százalék) szerzett. Negyvenéves, 70 százalékuk házas, 5 százalékuk elvált. Csaknem háromnegyedük legalább 6 évet dolgozott már alkalmazottként, mielőtt belevágott a saját vállalkozásba. Kevesebb mint 1 százalékuk származik módos családból. Minden második vállalkozó első generációs, és háromszor akkora eséllyel lázadt kamaszkorában, mint az átlag.
Arra a kérdésre, miért választják ezt az életformát, a cikk az alábbi 5 leggyakoribb választ találta:
Aki pedig az alábbi állításokkal vagy többségükkel egyetért, vállalkozói alkat:
Egy 2012-es statisztika szerint a vállalkozók 36 százaléka nő, ez pedig 30 százalékos növekedés 2007-hez képest. Jack Ma – a lámpással kereshető kínai vállalkozók egyike, egyben az első kínai, aki a Forbes címlapjára került – 100 alkalmazottja között jelenleg 52 nőt találunk. Itt azonban megdől az első állítás, miszerint a gyengébb gazdaságban több a vállalkozó, a nők egyértelműen a jóléti országokban visznek sikerre nagyobb eséllyel egy saját céget. Ezek az országok az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália, Svédország és az Egyesült Királyság. A leggöröngyösebb terep pedig Tunézia, Egyiptom, India, Pakisztán és Banglades. Szomorú tény, így az infografika, hogy a világ országainak 61 százalékában 100 vállalkozás közül 50-et sem nők vezetnek.
A startupok finanszírozási esélyei így alakulnak: 82 százalékuk saját tőkéből, 41 százalék hitelből és kölcsönből, 25 százalék forrása az FFF – rokonok, barátok, őrültek –, 3 százalék közösségi kampányból boldogul, és csak 1 százalékuk jut el a kockázati tőkésekhez.
A legnépszerűbb iparágak az IT, a média és a szórakoztatóipar, illetve a biotechnológia. És bár 90 százalékuknak nem sikerül betörni a piacra, a startupperek 68 százaléka rendíthetetlenül hisz magában. A bukás 5 leggyakoribb oka a következő:
A leginkább startupbarát helyszínek között természetesen a Szilícium-völgy az első, az európai városok közül Londonban (6. hely), Berlinben (9. hely) és Párizsban (11. hely) a legkönnyebb startupot alapítani. Moszkva a 13., Ázsiából Szingapúr (10. hely) és Bengaluru (15. hely) érdemel említést, Dél-Amerikából pedig egyedül Santiago de Chile (14. hely). Az infografika szerint egy startupper arra számítson, hogy heti 66 óra munka sem ritka. Az viszont megnyugtató lehet, hogy azok a startupok az igazán életképesek, amelyeket ketten alapítottak.
(Itt megtekintheti a teljes infografikát.)