A magyar közutak karbantartásában néhány év alatt nehezen pótolható a lemaradás, de az elmúlt években folyamatosan nő a felújításra és karbantartásra fordítható összeg – mondta Tasó László, a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár. Idén 17 milliárd forinttal többet fordíthatott a Magyar Közút Zrt. az utak karbantartására, mint tavaly.
Az idei komplex útfelújítási program számokban:
Idén összesen 260 milliárd forint folyt be az elektronikus útdíjakból, ami hozzájárult ahhoz, hogy a közútkezelő működésének finanszírozása biztosabb lábakon álljon – mondta Tasó László. Az államtitkár az Origo kérdésére hozzátette, hogy bár ez az összeg közvetlenül a költségvetésbe folyik be,
jövőre már 100 milliárd forint van előirányozva a központi költségvetésbe útfelújításra,
és 73 milliárd a működési, karbantartási költségekre, valamint a Belügyminisztérium keretéből is jut valamennyi pénz. Ugyanakkor megjegyezte, hogy az M5-ös autópálya koncessziója - még a szocialista kormányok idejéből származó PPP-konstrukciója és az állami hitelvállalás - miatt minden évben közel 100 milliárdos tartozást kell rendezni 2031-ig, ami nyilván hiányzik például az útfelújítási keretből is.
A legtöbb utat Borsod-Abaúj-Zemplén megyében újították fel idén,
de a megyei úthálózatok hosszát figyelembe véve próbálták egyöntetűen elosztani a rendelkezésre álló forrásokat. Az előzetes projektlista szerint jövőre az autópályáktól az alsóbbrendű utakig összesen 850 kilométernyi szakasz újulhat meg az országban. A jövő év „nyertese” Pest megye lehet, ahol mintegy 42 km útszakasz – az idei közel kétszerese – rendbetételét tervezik 6,45 milliárd forint becsült értékben.
Az összesen több mint 32 ezer kilométeres hazai úthálózat közel 44 százaléka szorulna valamilyen mértékű felújításra a különböző vizsgálatok szerint, elsősorban az alsóbbrendű utak terén van nagy lemaradás. Ennek ledolgozását szolgálja az a 400 milliárd forintos forrás is, amelyet a következő öt évre biztosít az állam a közútkezelőnek útfenntartásra és üzemeltetésre – mondta Tasó László.
A kerékpárút-hálózat karbantartása a közútkezelőhöz kerül
Pár héten belül megszülethet a rendelkezés arról, hogy jövőre átveszi a külterületi kerékpárutak karbantartását a Magyar Közútkezelő Nonprofit Zrt – jelentette be Tasó László. Mint mondta, az elő feladat a nyilvántartás rendbetétele lesz, de a közutakéhoz hasonló hasonló, komlex fejlesztési program előkészítése is zajlik.Az évről-évre növekvő forrásoknak köszönhetően jövőre 5 százalékkal emelik a Magyar Közút Zrt. dolgozóinak bérét – jelentette be a társaság vezérigazgatója, Nemes-Nagy Tibor. Hozzátette: a cégnek közel 6000 munkavállalója van, és a cél, hogy mindenkinek a fizetése elérje legalább a havi bruttó 200 ezer forintot. Arról is beszélt, hogy
a közútfenntartót is sújtja a munkaerőhiány: jelenleg több mint 180 betöltetlen álláshelyük van,
és az úthálózat tervezett bővítésével jövőre körülbelül 600 álláshelyük lehet, ezért is fontos a versenyképesebb bérezés.
Az államtitkár hozzátette: a kormány folyamatosan vizsgálja a közlekedési ágazatban dolgozók bérfelzárkóztatásának lehetőségét is, különösen a MÁV-nál látja a béremelés szükségességét.