Magyarország Csehország mellett a kelet-európai régió vizsgált 10 országa közül a legversenyképesebb a külföldi filmes produkciók számára – állapítja meg a OrienTax tanácsadó cég a Magyar Nemzeti Filmalap megbízásából készült elemzésében. Még Írországnál is vonzóbb, pedig a filmeken dolgozók többsége gyengén beszél angolul.
Az elemzés főbb megállapításai a 2015-ös helyzetfelmérés alapján:
London mellett Budapest Európa egyik filmcentere – jelentette ki Andy Vajna. Mint a kormánybiztos mondta, napi 2-3 külföldi produkció keresi fel azzal a hazai piaci szereplőket, hogy itt forgatnának – persze ezeknek nem mindegyike valósul meg.
2004 óta, amikor bevezették az adókedvezményt a filmes produkciók támogatására, a filmipar teljes bevétele a húszszorosára nőtt.
A legnagyobb bevétel-növekedés 2013 és 2014 között volt, amikor az egy-egy filmalkotásnak adható adókedvezményt 20 százalékról 25 százalékra emelték
Magyarországon az Európai Bizottság jóváhagyásával. Egyben a Nemzeti Filmalap létrehozta az úgynevezett letéti számla rendszerét is, ahová a TAO-s befizetések ellenőrizhető módon érkeznek, és ahonnan a filmes produkciók a költségelszámolásokat jóváhagyó határozatok szigorú sorrendjében, szintén követhető módon kapják meg a támogatást.
A filmipar azonban olyan gyorsan fejlődik, hogy a TAO-befizetések nem követik ezt, így az adóhatóság tavaly óta negyedévente kiegészítheti a filmtámogatásra fordítható TAO-keretet az időarányos részig, hogy a filmes produkciók számára kiszámíthatóan, gyorsan működjön a rendszer. Andy Vajna azonban hangsúlyozta, hogy ez nem külön támogatás.
Filmes TAO-keret
2016-ra 14 milliárd forintos felső keretet határozott meg a Filmtörvény, ennyit gyűjthetett a Filmalap a TAO-támogatások letéti számláján. Az utolsó negyedévre azonban eltörölte a kormány az időarányos felső határt, hogy az elszámolt filmes produkciók kifizetését felgyorsíthassák. Idénre előzetesen 25 milliárdos támogatási keretet javasoltak, de feltehetően 33 milliárdra emelik majd.Magyarország versenyelőnye a 16 éve bevezetett és azóta sokat fejlesztett támogatási rendszerből adódik, amit már jól ismernek a filmes cégek – mondta Radnai Károly, az OrienTax munkatársa.
Egy nagy költségvetésű hollywoodi produkció jelenleg nagy valószínűséggel Magyarország, Írország és Csehország közül választ forgatási helyszínt Európában,
hacsak nem eleve német, francia vagy egyéb nyugat-európai helyszínre van szüksége. Írország versenyelőnye abból adódik, hogy döntően angolszász kultúrájú ország viszont jóval olcsóbb a munkaerő, mint Angliában.
A versenyben feljövőben van Szlovákia, Litvánia és Horvátország, ahol pár éve működik olyan adótámogatás, amellyel a külföldi filmprodukciókat akarják elcsábítani. .
Magyarországnak legnagyobb riválisa 2018 után Lengyelország lehet,
mert ekkortól ott is tervezik az adó-visszatérítési rendszer bevonását a filmtámogatásba. Ehhez hasonló támogatási rendszerek egyébként sok fejlett országban működnek, az USA államaiban éppúgy, mint Kanadában, Ausztráliában vagy a nagy európai filmes nemzeteknél – mondta Radnai Károly.
Az elemzés kitért a magyar filmipar versenyképességét veszélyeztető tendenciákra is. Első helyen a képzett munkaerő hiányára, aminek árfelhajtó hatása van. Az iparág fejlődésével a külföldi stábok egyre kevesebb szakembert hoztak magukkal az utóbbi tíz évben, ám mostanra már nincs annyi magyar munkaerő, amellyel ki lehetne szolgálni az ide érkező külföldi filmes csapatok igényét.
Ezért a Filmalap tavaly elindította képzési programját, amelyre bármilyen szakképző jelentkezhet, ha biztosítani tudja a feltételeket: a megadott 10 filmes hiányszakma alapvetően angol nyelvű képzését – mondta Havas Ágnes a Filmalap vezérigazgatója. Tavaly óta
minden magyarországi produkciónak a költségvetése 0,5 százalékát (legfeljebb 15 millió forintot) a hazai filmes oktatásra kell befizetnie,
illetve a 10 millió forint feletti költségvetésű produkcióknak legalább öt hétig gyakornokokat is kell alkalmazniuk valamelyik gyártási részlegüknél.
Petrányi Viktória, a Proton Cinema producere azonban arról is beszélt, hogy a magyar munkaerő már nem feltétlenül az olcsó bérmunkában versenyképes. Például operatőrt vagy látványtervezőt is adnak már a magyar filmgyártók közepes külföldi produkciókhoz. Ez,
a minőségi, kreatív szolgáltatás fejlesztése fokozhatja a versenyképességet.
Kemény Ildikó, a Pioneer Pictures producere – ők forgatnak most Jennifer Lawrence-szel itthon, és a közel 300 fős stáb 95 százaléka magyar – megemlítette, hogy a külső helyszínes forgatásokban is nagyon sokat tudnak segíteni még a hollywoodi produkciókban is a magyar szakemberek.