Emberséget vár főnökeitől a Z generáció

Z-generáció, fiatal, munka
Z-generáció
Vágólapra másolva!
Barátkozós főnököt szeretnének, lendületet és tanulást ígérnek, rugalmas munkaidőben, vidám csapattal és inspiráló környezetben dolgoznának a Z generáció tagjai - derül ki a Monster.hu állásportál és a Future Work Festival közös gyorsfelméréséből. 
Vágólapra másolva!

Az 1996 után született generáció tagjait arról kérdezték, hogy gyakornokként milyen értékeket tudnának nyújtani egy vállalat számára, és cserébe mit várnak el leendő munkaadójuktól, munkahelyüktől. A válaszok arra is rávilágítottak, hogy a fiatalok fizetésről alkotott elképzelése még mindig magasan túlszárnyalja a realitást.

Törődést, odafigyelést, emberséget várnak Forrás: Origo

Igazolódott az a feltételezés, miszerint a Z generációnak kiemelten fontos a visszajelzés. A fiatalok a „Mit vársz el egy jó főnöktől?" kérdésre szabadon válaszolhattak. A vezető irányába támasztott top kívánságok elsősorban

a törődés, az odafigyelés, az emberség, a segítőkészség, az emberekkel való bánásmód

lettek. Elvárják főnökeiktől, hogy ismerjék és emberként kezeljék őket, nem akarnak a munka világára jellemző hierarchikus, tekintélyelvű vezetőt. „Ne utasítgasson, ne parancsoljon, ne dirigáljon, kezeljen egyenrangúan mindenkit, legyen barátságos, és lehessen vele laza kapcsolatot kialakítani" – mondják.

Csak ezek után elvárás részükről a határozottság és a magabiztosság, míg a szakmai hozzáértés egészen a lista végén kullog. „Amerikában 2000 fiatal vett részt Z generációt vizsgáló kutatásunkban, az ottani fiatalok a jó fizetés mellé olyan főnököt szeretnének, akit tisztelni is lehet.

Az itthoni válaszok viszont azt sejtetik, hogy a leendő főnöktől inkább szülői jellegű támogatást várnak,

pedig a valóságban a főnök-beosztott viszony két felnőtt kapcsolatán alapul, ahol a vezetőnek útmutató szerepe van, ami persze nem zárja ki az odafigyelést. A válaszokból úgy tűnik, hogy nem érzik magukat biztonságban, ezért a biztonságérzetet kell megerősíteni bennük ahhoz, hogy egy munkahelyen kibontakozhassanak és megmutathassák, hogy mire képesek" – mondja Zétényi Anna, a Monster.hu állásportál ügyvezetője.

Lendületet többen, lojalitást kevesen ajánlanak

Lendület, tanulékonyság, pontosság, fejlődés. Általában ez a válaszuk arra a kérdésre, hogy „Mik azok az értékek, amiket nyújtani tudnál egy cég számára?" Érdekesség, hogy a munkahelyeken egyre fontosabb egyéni képesség, mint például a kommunikáció, csak a lista második felében kapott helyett, miközben a meghirdetett pozíciókban az elsők között kérik a munkavállalóktól.

Lendületet, tanulékonyságot, pontosságot ígérnek Forrás: MTI/Soós Lajos

Az idegennyelvtudással is kevesen érveltek, ami nem feltétlenül jelenti ennek hiányát. Elképzelhető, hogy ezt többen evidenciaként fogják fel. Ez egyébként

az álláshirdetések 75 százalékában alapkövetelmény

már a gyakornoki munkaköröknél is. Élmezőnyben végzett a kreativitás, de a pozitivitást, a vidámságot és a jókedvet is sokan felsorolják értékként. Az önállóság és a segítőkészség csak keveseknek jutott eszébe, a csapatmunka is sereghajtó, míg a lojalitás teljesen a lista végére került.

Rugalmas munkaidőben akarnak dolgozni és nem otthonról

Magasan a rugalmas munkaidő győzött az optimális munkakörnyezet tekintetében. A kívánságok között egy sor stresszcsökkentő tényező szerepel, például

a barátságos környezet, a nyitott gondolkodású, őszinte kollégák, a világos, tiszta iroda.

Otthonról is lehet dolgozni Forrás: Thinkstock

Az otthoni távmunkát összesen hárman jelölték meg, ami azt jelzi, hogy ez a generáció szeret közösségben élni és dolgozni, onnan akar inspirációt meríteni. Nem riasztja el őket sem a hétvégi, sem az éjszakai munka, amihez a technológia minden lehetőséget biztosít is számukra. „Ez az első olyan nemzedék, amelyik beleszületett a digitális forradalomba, s bár a Z generáció munkaerőpiaci aránya még csak 3 százalék, néhány év múlva meghatározó szereplők lesznek.

Sokan már maguknak teremtenek munkahelyet, de még többen vannak, akik inkább bizonytalanok, és nem tudják, mivel szeretnének foglalkozni. Ezt nehezíti, hogy az automatizáció, a robotika és a mesterséges intelligencia térhódításával gyorsan tűnnek el munkahelyek, de helyükön újak is születnek, s ennek a generációnak ebben is óriási szerepe lesz.

A Facebook mindent visz

A fiatalok hatékony kommunikációra adott válaszaiból nem meglepő módon kiderül, hogy már nem az email az első. Míg ezt a 19-24-es korosztálynak még a fele használja, addig a 14-18 éveseknek már csak harmada, a Facebook használók aránya viszont 72, illetve 80 százalék a két csoportnál. A fiatalabbaknál 25 százaléknál jár a Snapchat és közel 20 százaléknál az Instagram.

A leghatékonyabb kommunikációs csatorna? Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide, Please check additional restrictions!, Bitte Einschränkungen der Handelsrechte beachten!/Jochen Eckel

Ennek a generációnak szinte anyanyelve a digitális nyelv,

szimbiózisban élnek a technikával és ez alól a munkahely sem lehet kivétel. A munkaadóknak ezért nem érdemes a munkahelyen sem elzárni előlük a közösségi médiát.

Fizetési elvárások: még van miből visszavenni

A munkáltatók általában versenyképes fizetéssel, vagy átlagon felüli jövedelemmel kecsegtetnek álláshirdetéseikben, ám ez köszönőviszonyban sincs azzal, amit a gyakornoknak jelentkező fiatalok reálisnak gondolnának. Ha nem kötelező iskolai szakmai gyakorlat keretében történik a diák foglalkoztatása, akkor a minimálbér arányos részét fizeti a munkaadó, vagyis napi 4 óráért idén bruttó 63 750 forintot. A fiatalok többsége talán a munkatapasztalat vagy az információhiány miatt ennél többet akar. A 14-18 év közöttiek mindössze 38 százaléka jelölt meg 70 ezer forint alatti díjazást, míg negyedük 110 ezer forint feletti bérre tartana igényt. A 19-24 éves korosztály ennél realistább, e sávot mindössze 8 százalékuk jelölte meg. Elmondható, hogy a fiatalok fizetésről alkotott elképzelése még mindig túlszárnyalja a valóságot.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!