Az európai üzleti szférára nézve fenyegetést jelent a brit szavazás eredménye, az EBA-n résztvevő cégek véleménye szerint*. 54 százalékuk kifejezett
veszélyként értékeli a döntés következményeit,
míg 39 százalék látja ezt lehetőségként. A cégvezetők 41 százaléka szerint a brit piac kevésbé vonzó befektetési területté válik majd, mint a szavazást megelőzően.
Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary vezérigazgatója szerint egyértelmű, hogy a brexit az egységes piac miatt nem csupán a brit cégeket érinti kedvezőtlenül, de minden olyan európai társaságot is, amelynek üzleti terveit és működését a változás befolyásolja. A bizonytalanság közepette
a tényekre alapozva kell felkészülni a változásokra,
hiszen a kereskedelmi kapcsolatok és a szolgáltatások áramlása biztosan fennmarad majd, a cégeknek pedig elsősorban ezen új keretekre kell koncentrálniuk a politikai viták közepette is.
A cégek hatoda már jelenlegi érzékeli a változást, és további harmada érintetté válik, amint a kiválási folyamat előrehalad.
Az európai cégek leginkább a költségeik növekedésétől tartanak.
Azon cégeknél, amelyeket közvetlenül érint a brexit, közel 60 százalék arra számít, hogy üzletvitelének költségei emelkednek majd, 50 százalékuk szerint a változás eredményességüket is befolyásolja. A változások a beszállítói kört is jelenősen érinthetik, a cégvezetők szerint 42 százalékukra kedvezőtlen hatást gyakorol a brexit a következő években.
Az Egyesült Királyságban is kitettséggel rendelkező európai cégek két oldalról is érintettek az egységes európai piacról való megállapodásban. Éppen ezért, a teljes európai piachoz való hozzáférés egyértelműen a top prioritást jelenti a cégek számára, ezt követi az adóösztönzők és kedvezmények rendszerének területe, és a munkaerő szabad áramlásának jövőbeni szabályozása.
Még borúlátóbbak a válaszadók, ha a brit cégek jövőjéről van szó. 58 százalék szerint egyértelműen kedvezőtlenebb lesz ezen cégek helyzete a brexit-szavazás következményeként.
A brit piacra befektetést tervező cégek 25 százaléka felülvizsgálja terveit,
9 százalék inkább más európai piacot választ korábbi célterülete helyett.