Az utóbbi két évben jelentősen csökkent az euró támogatottsága az euróövezeten belül: a legnagyobb visszaesést Olaszországban, Spanyolországban, Portugáliában, Görögországban, Cipruson és Lettországban mérte az Eurobarometer.
Olyan tagállamokban is népszerűtlenebb lett a közös európai valuta, ahol korábban egyértelműen magas volt a támogatottság
- Írország, Málta, Litvánia és Ausztria kivételével mindenhol csökkenés tapasztalható. Sőt Cipruson, Olaszországban és Lettországban a lakosságnak már csak a 40-42 százaléka pártolja az eurót, eközben a legnagyobb mértékben Írországban, Luxemburgban, Ausztriában, Finnországban és Németországban tartja magát az euró elfogadottsága.
A népszerűtlenség oka egyrészt a kétsebességű Európa elvében rejlik, amelyet Németország ma már nyíltan is hangoztat. Az euróval jól járó úgynevezett "magállamok" lakossága ma már egyre inkább úgy látja, hogy
a stagnáló gazdaságú, magas államadóssággal küszködő déli államokat nem szeretnék a továbbiakban is közpénzből (állampapír-vásárlással) megmenteni, elvégre a válság óta már eltelt nyolc év.
Másrészt, a perifériára szorult tagállamokban úgy érzik sokan, hogy a gazdasági fejlődésük lelassulásának hátterében az euró bevezetése áll.
A két részre szakadást és a lemaradást leginkább
Olaszország példájával szokták szemléltetni, ahol az egy főre eső GDP ma már azt a szintet sem éri el, mint a közös valuta bevezetésekor, a lecsúszás mértéke hét százalék. Ehhez képest Németországban a növekedés 17 százalék volt 2001-től,
de a nyertesek között találjuk Ausztriát, Írországot, Hollandiát és Belgiumot is.
Wolfgang Schäuble német pénzügyminiszter a napokban úgy nyilatkozott, hogy
az európai föderalizmus hívei a több sebességű Európát támogatják,
és azok, akik lassabban fejlődnek, a szorosabb együttműködés mellett követhetik a gyorsabban haladó tagállamokat. Arra is kitért, hogy a nagyobb pénzügyi fegyelem érdekében egy Európai Valutaalapot kellene létrehozni a Nemzetközi Valutaalaphoz (IMF) hasonló működési renddel.
Mindenesetre az utóbbi évek tapasztalatai azokat az uniós tagállamokat is visszariasztották az eurótól, amelyek már készek lennének bevezetni a közös valutát. A legfejlettebb Csehország már tavaly közölte, hogy egyelőre nem szeretne az eurózóna részese lenni, és nem határoz meg céldátumot az euró bevezetésére. A lengyel kormány tavaly szüntette meg a belépési teendőkért felelős kormánybiztosi posztot, Magyarország pedig szintén nem jelölt ki csatlakozási céldátumot.
Elemzők szerint az új belépőket az is visszatartja, hogy alapvető kérdéseket nem sikerült tisztázni az euróövezetben. A tagállamok a mai napig nem jutottak dűlőre a bankokban elhelyezett betétek garantálásától kezdve az európai mentőalap működésének feltételrendszeréig.
A valutazónán belüli gazdasági kockázatok vállalásának megosztását sem tisztázták, és a különböző érdekek miatt ez egyelőre nem is várható.
Az euróövezet szükséges reformjait 2008 óta halogatják,
a válság hozta ugyanis felszínre a szerkezeti gondok javát, de ezekből csak a bankfelügyelet kérdésében sikerült érdemi és egyértelmű előrelépést produkálni.
Továbbra sincs megállapodás a görög mentőcsomagokat illetően sem, miközben az országgal kapcsolatban az Európai Bizottság összes előrejelzése megbukott.
A valutaövezeten belüli széthúzás miatt ma már az IMF sem hajlandó az eurózónával együtt beszállni egy újabb mentőprogramba, de ez csak egy probléma a sok közül.
Elemzők szerint
a német választások előtt biztosan nem kerülnek napirendre ezek az ügyek, a választópolgárok jelentős része ugyanis semmiféle engedményt nem akar tenni a perifériára szorult tagoknak.