Ez a keverő- és felvevőpult állt 1971 és 1983 között a legendás Abbey Road-i stúdióban, ezen rögzítették egyebek között a Pink Floyd Dark Side of the Moon című lemezét, de dolgoztak vele Paul McCartney, George Harrison, Ringo Starr és a Cure lemezein is.
Már most biztos, hogy a konzolt hatszámjegyű összegért fogják elvinni,
ami forintra átszámolva több tízmilliós tétel lesz.
Felmerül a kérdés, hogy ki, és miért fizetne ennyit egy leharcolt stúdióeszközért.
Hogy ezt megértsük, egy kicsit vissza kell utazzunk az időben. Az Abbey Road-i stúdiót 1931-ben nyitották meg, és az első évtizedekben mono keverőpultokat használtak. Az első sztereó felvevőkre és keverőpultokra a hatvanas évekig kellett várni. Az egyik első, a szóban forgó pult elődjét pont az Abbey Road-i stúdióba telepítették.
És persze nincs két egyforma, mindegyik egyedi darab.
„A hírekben azt írják, hogy ebből a pultból kettő készült, de biztos vagyok benne, hogy nem teljesen egyformák. És ezeket az eszközöket nem csak úgy megvették a boltban" - mondta el Farkas Csongor szakértő.
A keverők minden egyes alkotóelemét puszta kézzel gyártották le.
Ez hónapokig, sőt olykor évekig tartott, és a végén persze helyben rakták össze a végterméket.
A most kalapács alá kerülő, 40 csatornás keverőt 1971-ben telepítették, és a maga korában hatalmas újdonságnak számított,
teljesítményével és hangminőségével kitolta a szakma addig ismert határait.
Egyébként a hetvenes évek volt ezeknek a kütyüknek a legnagyobb évtizede, ekkor indult be itt a legdinamikusabb fejlődés, legendás keverőpulok egész sora készült ekkor.
És az a legjobb bennük, hogy a ma is ugyanolyan szuperek"
- mondta Farkas Csongor. „A mai napig nem tudtak jobbat csinálni náluk." A digitális korszak ugyanis egyet jelent a minőség lebutításával, a digitális eszközökön a minőségből szükségszerűen elvész valamennyi.
Ebben a pultban pedig minden analóg. Nincs benne semmi digitális. Nincsenek chipek.
Csak félvezetők és kondenzátorok, stb
Farkas Csongor szerint amúgy, ha pusztán mint eszközre nézünk, lehetne ennél értékesebbet találni. Ennek a bizonyos pultnak az eszmei értéke dobta meg az árát. Leginkább az, hogy a rocktörténelem egyik legnépszerűbb, és amúgy a szakma által is legjobb lemezét vették fel rajta, a Dark Side Of the Moon-t.
„Aki megveszi, az gyakorlatilag a történelem egy darabkáját viszi haza."
Csillagászati áron kel tehát el az Abbey Road-i keverő, de ha szétnézünk a hangszerpiacon, találunk sokkal drágább darabokat.
A világ legértékesebb hangszere a Vieuxtemps Guarneri hegedű. 1741-ben építették Olaszországban. Egy titokzatos műgyűjtő tulajdonában van, aki élete végéig kölcsönadta Anne Akiko Meyers hegedűművésznek.
Az értékét 16 millió dollárra (kb. 4,5 milliárd forint) teszik.
A nevét egyrészt készítőjéről, Giuseppe Guarnieriről, másrészt leghíresebb tulajdonosáról a 19. századi belga hegedűsről, Henri Vieuxtempsről kapta.
A rock világában a Reach Out To Asia Fender Stratocaster számít a legértékesebbnek a maga 2.7 millió dolláros értékével. 2005-ben egy katari árverésen kelt el. A bevételeivel az egy évvel korábbi indiai-óceáni cunami áldozatait segítették meg. Azért olyan értékes, mert egy sor rocklegenda írta alá: Paul McCartney, Eric Clapton, Bryan Adams, Keith Richards, Mick Jagger, Brian May, Jimmy Page, David Gilmour, Jeff Beck, Pete Townshend, Mark Knopfler, Ray Davies, Liam Gallagher, Ronnie Wood, Tony Iommi, Angus és Malcolm Young, Sting, Ritchie Blackmore, valamint a Def Leppard tagjai.