Komoly bajba kerülhetnek a jövedelmező brit szerződések, ha az Európai Bizottság megkapja a jogot ahhoz, hogy felfüggessze a Galileóval összefüggő megbízásokat akkor, ha egy beszállító már nem az Európai Unió területén van bejegyezve – írja a Financial Times. Emellett a javaslat szerint bármely beszállító arra lenne kötelezhető, hogy fizesse vissza az Uniónak az összes vonatkozó költséget.
A jelenlegi aggodalmakra az ad okot brit kormányzati és üzleti körökben, hogy
az új tervezet lényegében úgy tagadná meg a brit hozzáférést az európai navigációs rendszerhez, hogy a szigetország még az EU tagállama.
A Galileo programhoz kapcsolódó szerződéseket ugyanis többéves kifutásra tervezték, és a friss javaslat szerint 2019 után bármikor azonnali hatállyal meg lehetne ezeket szüntetni.
A szektor szereplői szerint ez a tervezet rendkívül megnehezítené a brit beszállítók részvételét a projektben. Az egyik vállalat szerint a már meglévő megállapodások potenciális ellehetetlenítése éppen ezért elfogadhatatlan. A tét pedig nem kicsi, mivel
a már futó tenderek nagyjából 400 millió eurót érnének a brit vállalatoknak.
A tervek szerint a Galileóhoz kapcsolódó szolgáltatások mindösszesen 6 milliárd eurónyi üzletet jelentenének 2025-ig.
Nem véletlen tehát, hogy már két érdekelt vállalat is jelezte, fontolgatják, hogy átteszik székhelyüket más uniós tagállamba Nagy-Britanniából, illetve olyan partnereket választanak maguknak, melyek biztosíthatják a hozzáférést a jövőbeni közbeszerzésekhez.
Sokakban felmerül azonban a gyanú, hogy a javaslat kifejezetten Nagy-Britanniát célozza meg, annak érdekében, hogy
előnyben részesítse a kontinentális vállalatokat,
amelyeket nem érint ez a tervezet.
Noha az Európai Bizottság hivatalosan nem nyilatkozott az ügyben, a Financial Times forrásai szerint a valódi cél az, hogy az Unió megvédje a bizalmas információkat például olyan esetekben, ha egy brit cég összeolvadna egy EU-n kívüli ország – például Kína – vállalatával.
Eddig a Galileo már meglévő műholdjainak jelentős részét a brit SSTL konzorcium – amely az Airbus leányvállalata –, illetve a német OHB biztosította. Az Airbus mellett azonban több brit érdekeltségű céget is érinthet az új szabályozás. Ilyen a Qinetiq, a CGI vagy a Sciys.