Ha a reklámadó törvény módosítását elfogadja a parlament, az adókulcs a reklámközzétevők esetén 2017 júniusától 7,5 százalékra emelkedik.
A változás a reklámközzétevőket érinti majd.
A reklámmegrendelőknél nem változik a reklámadó mértéke, a reklámköltségeik után kötelesek továbbra is 5 százalék adót fizetni.
A törvénymódosítási javaslat a reklámközzétevők adózásának egységesítésére egy több lépcsős választ adott. Visszamenőlegesen 2017. január 1.–május 31. között a reklámközzétevők által fizetendő reklámadó kulcsa 0 százalékra módosul a törvény hatályba lépését követően, vagyis június 1-jétől kell a 7,5 százalékos adókulccsal adóznik. A 2014 és 2017 május 31. közötti adóévekben befizetett reklámadót a cégek adótúlfizetésként vehetik figyelembe – mondta Fekete Zoltán Titusz, az RSM Hungary adójogásza.
Összefoglalva:
Az adóbevallást akkor is be kell adni ezen adóévekre, ha az adóteher visszajár, a túlfizetés felhasználásának módjáról pedig a cégek dönthetnek. Az adóhatóság a reklámadó-előlegről benyújtott bevallás alapján fogja előírni a befizetendő adóelőleget.
Így várhatóan sok cégnek ténylegesen kevesebb adót kell majd fizetnie 2017-ben, mint amit az adóelőlegről szóló bevallásban feltüntetett, ezért az adóhatóságtól kérniük kell a fizetendő adóelőleg módosítását
– emelte ki az adójogász.
A tervezett alapján a korábban megfizetett adót az adóhatóság a reklámközzétevők adófolyószámláján megjeleníti, ennek következtében a cégek a későbbiekben szabadon rendelkezhetnek az összeg felett. A cég a túlfizetés összegét az általános szabályok szerint kérheti kiutalni bankszámlájára, vagy átvezettetheti más adónemre, illetve az adott számlán tartva későbbi reklámadó kötelezettségével állíthatja szembe, így csökkentve esedékes befizetésének összegét.
A reklámadó megfizetését a reklámközzétevő cégek az adózás előtti eredmény terhére ráfordításként számolhatták el, érvényesíthették az éves társasági adóbevallásukban. 2017-ben a túlfizetésként jóváírásra kerülő eddig befizetett reklámadót, mint túlfizetést egyéb bevétel címen kell majd az érintett cégek könyveiben kimutatni.
A TAO kulcsok csökkentése miatt azonban
a visszafizetett összegekre majd egységesen 9 százalékos adóterhet kell megfizetniük a médiacégeknek,
szemben a korábban hatályos 10, illetve 19 százalékkal. Így a korábbi ráfordításként elszámolt adó és a várható jóváírás miatti adófizetési többlet pozitív szaldóval zárul a cégek számára. Érdekességként azt is meg kell jegyezni, hogy azok a cégek, amelyek korábban magasabb kulccsal adóztak – 500 millió forintos TAO alap feletti cégek – még jobb helyzetbe kerülnek, mint kisebb versenytársaik.
Korábban befizetett reklámadó (forint) | A reklámadó hatása a TAO-ra, ha a cég a korábbi 10% TAO kulcs szerint adózott(forint) | A reklámadó hatása a TAO-ra, ha a cég a korábbi 19% TAO kulcs szerint adózott (forint) | A túlfizetésként visszakapott reklámadó hatása a TAO-ra 9% TAO kulcs mellett 2017-ben (forint) | |
A cég esetében | 1 milliárd | 100 millió | 190 millió | 90 millió |
B cég esetében | 100 millió | 10 millió | - | 9 millió |