A fogyasztóvédelmi vizsgálatok során igazi banánhéjnak számít a reklamációs jegyzőkönyvek kezelése. A fogyasztóvédelmi hatóság az előző évben végzett ellenőrzései során az esetek 48 százalékában talált szabálytalanságot a kereskedelmi egységeknél, üzleteknél. Ez komoly gondot okozhat a vállalkozásoknak, mivel
a fogyasztóvédelmi bírság akár egyetlen jegyzőkönyv kitöltési hibája miatt is elérheti a 100-200 ezer forintot.
A fogyasztóvédelmi hatóság legutóbbi jelentése szerint a feltárt hiányosságok 68 százaléka abból adódott, hogy egyáltalán nem is vettek fel jegyzőkönyvet, noha ezt rendelet írja elő.
Ha mégis rögzítették a panaszt, akkor jogszabályban felsorolt tucatnyi kötelező tartalmi elem valamelyike hiányzott: összességében a felvett jegyzőkönyvek 23 százaléka volt hibás.
Az elkövetett hibák többségükben banálisak:
Erre a problémára igyekszik megoldást nyújtani Magyarországon elsőként egy startup, a Panaszkezelő.hu. Siklós Máté fogyasztóvédelmi szakértő, az oldal ötletgazdája azt mondta: az oldal használóinak nem kell tartaniuk a hibás jegyzőkönyvek miatt kiszabott bírságoktól, mivel a telepítés nélkül, online használható szolgáltatásban elérhető jegyzőkönyvek hiánytalanul tartalmazzák a kötelező formai elemeket.
Hatósági címadatbázisa alapján a vásárló lakcíme alapján mindig automatikusan feltünteti a 20 békéltető testület, illetve az idéntől már fogyasztóvédelmi hatóságként is funkcionáló 197 járási hivatal közül az illetékest.
A jegyzőkönyv egy példányát jogszabály szerint haladéktalanul át kell adni vagy igazolhatóan el kell küldeni a vásárlónak.
A Panaszkezelő.hu elektronikus jegyzőkönyvei könnyen elküldhető és nyomtatható PDF-fájlként készülnek el.
Siklós Máté hozzátette: az oldal alapszolgáltatásait bárki ingyen használhatja, de a nagyobb, extra szolgáltatásokat igénylőknek adott díjért bővített szolgáltatásokat is kínálnak.