Miközben a Tesláért rajongó befektetők úgy számolnak, hogy Elon Musk lesz az új Steve Jobs és a Tesla az új Apple, a Greenlight Capital alapítója szerint ez igen erős tévképzet. David Einhorn több pontban fejtette ki, miért nem számít a Tesla brutális sikerére – írja a Business Insider.
Először is, amikor az Apple piacra dobta az iPhone-t, azonnal profitot ért el. Ezzel szemben a Tesla lényegében nem számít nyereségesnek az autóeladásaiból, és
Elon Muskot alig érdekli, hogy hoz-e profitot a vállalata, vagy sem
– mondta a hedge fund menedzser.
Másrészt fontos, hogy amikor valaki egy Apple terméket vesz, támogatja a többi Apple felhasználó élményét, mivel hozzájárul a fejlesztési ökoszisztémához. Ez a hálózati hatás pedig lehetővé teszi a felhasználói szám stabil növekedését. Ezzel egy időben a Tesla nem igazán tudja fenntartani a versenyképes előnyét a töltőállomás-hálózatokkal vagy a járművezetői adatok fölhalmozásával.
Fontos továbbá, hogy eredetileg az Apple-nek csak egy igen lassan bővülő versennyel kellett szembenéznie a fejlődése során. A Tesla azonban nehezebb helyzetben van, mivel most már ott tartunk, hogy a világ szinte minden jelentős autógyártó cége tervez beszállni az elektromos autók piacára.
Az sem mellékes Einhorn szerint, hogy nagy a különbség Steve Jobs és Elon Musk személye között. Míg ugyanis
Jobs egy igen lojális csapattal működött a háta mögött, amely lendületesen támogatta a vízióját, a guru úgy látja, Elon Musk egy egyszemélyes showműsor,
akinek a figyelmét ráadásul a számos vállalkozása is elvonhatja a Tesláról.
Mindemellett Einhorn egy olyan autógyártó céget is megnevezett levelében, amellyel kapcsolatban viszont erősen optimista. Ez a General Motors (GM).
A cég ugyanis Einhorn szerint kellően tőkésített ahhoz, hogy talpon maradjon a belátható jövőben.
Külön kiemelte a több milliárd dolláros szabad cash flow-t. Ezzel szemben viszont a Tesla tőkésítettsége csupán arra elég, hogy három negyedévig kihúzza.
Ráadásul – teszi hozzá a menedzser – a GM-mel szemben pesszimista elemzők azt szoktál felhozni, hogy a vállalat lízingelt járművei túl nagy számban kerülnek vissza a piacra. Azonban ezzel a kockázattal a Teslának is egyre inkább szembe kell néznie, mióta 2014-ben elindult a lízingprogramja.
Jóllehet a Greenlight véleménye megfontolandó lehet, azt is látni kell, hogy a vállalat teljesítménye az elmúlt időszakban nem volt túl erős. A hedge fund alapjai az idei második negyedév végégi 2,8 százalékkal gyengültek, szemben az S&P 500 index 9,3 százalékos hozamával.