A Bloomberg fontos és egyben elgondolkodtató cikket közölt az USA-ban bekövetkezett halálos autós balesetekkel kapcsolatban.
Ennek oka, hogy az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) adatai szerint 2016-ban 37 262 darab halálos baleset volt az utakon, ami azt jelenti,
hogy naponta átlagosan több mint százan vesztik életüket.
Az adatokból az derült ki, hogy 2015-höz képest
5,6 százalékkal többen haltak meg, mint tavaly.
Azonban a felügyelet nem részletezte, hogy ebből az óriási mennyiségből hány köszönhető a mobiltelefonoknak, azok ellenére, hogy korábban ezt megtette, és valószínű, sok embert érdekelne.
A NHTSA 2015-ben közzétett elemzésében még szerepelt egy statisztikai sor, amelyet „figyelemelterelés okozta halálnak” (death-by-distraction) lehetne a legjobban fordítani.
Ebbe a kategóriába tartoztak azok is, akik a mobiltelefon-használat miatt vesztették életüket.
Azonban a balesetek száma – több évtizednyi csökkenés után – az elmúlt két évben elkezdett emelkedni az Egyesült Államokban,
ebben az időszakban már 14,4 százalékos volt a növekedés.
Mivel a felügyelet 2016-ra vonatkozóan nem közölte a figyelemelterelés-sort, ezért a Bloomberg újságírói indirekt módon kezdték el vizsgálni az adatokat.
Ebből kiderül, hogy ugyan a megtett kilométerek száma emelkedett 2,2 százalékkal, illetve elhanyagolhatóan több volt a gyorshajtás és az ittas vezetés is, de ezek nem magyarázzák a balesetek ilyen mértékű megugrását.
Ebből arra lehet következtetni, hogy minden bizonnyal
a figyelemelterelés lehet a felelős a jelentős emelkedésért.
Ezt támasztja alá, hogy az okostelefont használók aránya 2014 és 2016 között 75 százalékról 81 százalékra nőtt.
A másik elgondolkodtató adat, hogy mára megváltoztak a felhasználási szokások is. Míg régebben az emberek jellemzően csak beszéltek a mobiljaikon vezetés közben, addig ma már írott szövegben vagy fotók segítségével kommunikálnak, jellemzően Twitteren, Facebookon vagy Instagtamon.
Bár az is roppant veszélyes, hogy valaki a füléhez tartott készüléken beszél vezetés közben, de ebben az esetben legalább a tekintete az útra szegeződik, míg pötyögés közben nemcsak az egyik kéz foglalt, de szinte elkerülhetetlen a tekintet rendszeres elvándorlása.
Míg 2015-ben az amerikaiak 70 százaléka használta a telefonját fotók és linkek megosztására,
két év alatt ez a szám 80 százalékra ugrott.
Mik voltak az arányok 2015-ben?
A NHTSA adatai szerint két évvel ezelőtt 32 166 halálos kimenetelű baleset történt az USA útjain. Ebből 18 538 esetben állapították meg, hogy vezetői hiba történt, ez az esetek 57,6 százaléka. Ekkor mindössze 448 balesetnél derült ki, hogy mobiltelefon okozta a balesetet, ez az összes eset 1,4 százaléka.
Nem csak az autós baleseteknél ugrott meg a halálos áldozatok száma:
További probléma, hogy a mobiltelefonos baleset mérésének módszertanával is baj lehet. 2015-ben mindössze 448 „mobilos” halált regisztráltak, ami elenyészőnek tűnhet az ittas vezetéshez képest, hiszen ott 23-szor magasabb ez a szám.
Az NHTSA védelmében el kell mondani, hogy ők a különböző államok adatait összegzik, és jelenleg nincs egységes iránymutatás arra, hogy milyen mélységben kell elemezni a mobiltelefonok balesetre gyakorolt hatását.
Mindössze 11 államban van olyan kérdőív, amelyen a mobiltelefont lehet a baleset kiváltó okának nevezni,
míg 27 államban lehet a figyelemelterelést lehetséges okként megemlíteni.
Jó példa erre, hogy a 2015-ös 448 balesetből 84 történt Tennessee államban az adatok szerint, tehát eléggé kilóg a lóláb, hiszen eszerint
az ország lakosságának 2 százalékát adó államban történik az érintett tragédiák 19 százaléka.
Őszintén úgy gondolom, hogy a mobilok által okozott halálos balesetek száma
legalább háromszor akkora, mint amekkorát a felügyelet mond”
– állítja Jennifer Smith, a stopdistractions.org alapítvány vezetője.
Hogy hányan használnak mobiltelefont, azt jól szemlélteti a Zendrive 3 millió emberen végzett kutatása, amely azt állapította meg, hogy
a sofőrök 88 százaléka használja a mobilját vezetés közben.
Hogy miképp lehet a trendet megfordítani, az nehéz kérdés. Nyilvánvaló, hogy a megelőzésre rengeteget kell költeni, akár reklámok formájában. Léteznek alkalmazások, amelyek segítségével be lehet állítani, hogy a mobil ne zavarja a gazdáját vezetés közben, de ezek egyéni döntés alapján kapcsolhatóak ki vagy éppen be.
Hogy mi mindenre figyelnek az emberek vezetés közben, arról az Origo is írt korábban egy részletes cikket.