Mint ismeretes, a Magyar Fejlesztési Bank kizárólagos tulajdonában lévő Hiventures tőkealap idén márciusban indult útjára. A korábbi vállalkozás-fejlesztési támogatásokhoz képest nagy újdonságot jelentett, hogy a Hiventures ötleteket is felkarol, az úgynevezett „9 milliós befektetés 9 százalék részesedésért" keretében, s a befektetés mellett mentorokat is kaphatnak az ötletgazdák. De már működő, kisebb és közepes cégek is fordulhatnak támogatásért az alaphoz, fejlesztéshez, további piacokra történő terjeszkedéshez.
A kezdeti tervekben a Hiventures összesen 50 milliárd forint kihelyezését helyezte kilátásba a következő években, ebből 10 milliárd forintot az első évben. A pénzből 20 milliárd forint nem uniós, hanem magyar állami MFB-forrás, a keretnek erre a részére budapesti vállalkozások is pályázhatnak.
Mit támogatott a Hiventures?
Az állami tőkebefektető meglehetősen vegyes palettát tud felmutatni: a támogatott cégek között szerepel egyebek mellett a Now Technologies, amely fejmozgással vezérelhető okos kerekesszék vezérléseket gyárt. Vagy ott van a Monsun, amely egyedi designos és környezettudatos mosó-és öblítőszer családjával a Souldrops-szal a napokban hódította meg világ egyik legnagyobb reklámversenyét New Yorkban. Állami pénzből fejleszthet tovább a médiafigyelést végző Neticle, a legmodernebb, hazai fejlesztésű, neuromarketingre épülő megoldásaival. Inkubációs támogatással indulhat el a Netflorista, a virágboltok ajánlatát a neten kínáló vállalkozás, és hasonlóképp startolhat a Greenwave, amely létrehozott, egy, a korábbiaknál hatékonyabban, automatikusan üzemeltethető vízkultúrás növénytermesztési rendszert.A Hiventures befektetési programok keretében szinte minden meghatározó startup iparági területen működő projekttel foglalkoztak, a medtech, fintech (készpénz nélküli fizetés technológiája), e-kereskedelem, illetve a big datatól egészen az olyan projektekig, amelyeknek jelentős pozitív társadalmi és környezeti haszna van.
A 2012-ben családi startup-ként induló, de mára nemzetközileg is versenyképes Flight Refund a napokban összesen 250 millió forint tőkebefektetést kapott
a Hiventures Növekedési programja keretében. A magyar startup ma több mint 100 millió forint követelésállományt kezel a légitársaságokkal szemben, s a befektetés révén új piacokon nyílik meg az út.
A pénz mellett azonban sok tényező van, ami szükséges egy gyorsan növekvő cég menedzseléséhez. A szakértők egyetértenek abban, hogy ahhoz,
hogy egy startup globális játékossá tudjon válni, a legfontosabb a jó csapat.
Van, aki kifejezetten fontosabbnak tartja ezt, mint akár magát az ötletet, vagy az időzítést. Egy sikeres csapatban fontos szerep jut a bizalomnak, az együttműködésnek és a kockázatvállalásnak. Mindemellett lehetőséget kell adni a munkatársaknak, hogy önálló döntéseket hozzanak – vélik a piaci szereplők.
A jó csapathoz azonban elengedhetetlenek a jó szakemberek. Évek óta folyamatos probléma, hogy a fejlesztők mellett üzleti tudással rendelkező szakemberekre is szüksége lenne az induló, vagy fejlődni kívánó cégeknek. A magyar szakemberek ugyan magasan képzettek, de kevesen rendelkeznek a gyakorlati menedzsmenthez szükséges tudással. A Forbes üzleti magazin a nyáron végzett kutatást több mint 100 magyar startup tulajdonos körében, akik úgy látják, a magyar felsőoktatás nem ad gyakorlati tudást, túl elméleti – ezért azoknak,
akik kezdő vállalkozásba fognak, sok mindent már a gyakorlatban kell megtanulniuk, ez komoly versenyhátrány, amikor a globális piacon kell küzdeni.
Másrészt, a hazánkban székelő multinacionális vállalatok előszeretettel csábítják el a tehetséges magyar munkaerőt. A startup vállalkozások ezt gyakran saját részvényesi programmal próbálják kompenzálni, tehát az alkalmazottak egy idő után részt kapnak a cégből, de olyan cég is akad, amelynél az alkalmazottak eleve tulajdonosok is lesznek. Ez a külföldön egyébként a nagyvállalatoknál is számos helyen alkalmazott üzleti kultúra a már fent említett „jó csapat" személetet tudja erősíteni.
A Startup Ranking interneten és a közösségi médián mért befolyása alapján számos startup vállalkozást rangsorol a világ minden tájáról. Ide bárki, bármikor bejegyeztetheti kezdő vállalkozását, s ennek népszerűségét a Startup Ranking munkatársai folyamatosan egy listán teszik közzé.
A jelenlegi első helyen az otthonok bérbeadását közvetítő Airbnb áll, de a top tízben egy magyar cég, a Prezi is helyet kapott.
Az országok listáján hazánk 235 regisztrált vállalkozással egyébként elég előkelő helyen, a 26-dik helyen szerepel a startupok listáját tekintve. A legtöbb feltörekvő vállalkozást a startupok hazájából, az Egyesült Államokból regisztrálták, több mint 37 ezret.
Az interneten legnépszerűbb magyar startupok (Forrás: Startup Ranking)
Magyar helyezés | Nemzetközi helyezés | Cégnév |
1. | 9. | Prezi |
2. | 116. | LogMeIn |
3. | 526. | NoSalty |
4. | 690. | Moly |
5. | 715. | Netpincér |
6. | 763. | Stockfresh |
7. | 850. | AIDA64 |
8. | 884. | Namemesh |
9. | 966. | Bónusz Brigád |
10. | 1063. | Tresorit |