Három ponton szükséges egy-egy pillér a cégen belül ahhoz, hogy a rendszer valóban hatékony legyen: közép- és felsővezetői kör, belső kommunikáció és a munkavállalók HR támogatása, írja a HRportal.hu. Mindháromnak ugyanolyan hatékonyan kell működnie, ez adja meg a stabilitást, hasonlóan egy háromlábú székhez.
A HR-nek abban kell segítenie a menedzsmentet, hogy a vezetők a munkavállalók törődését készség szinten tegyék és támogatni tudják a tehetségeket.
Az egyes pillérek működése több kérdéssel vizsgálható, például milyen a vállalati elköteleződés, miért szeretnek a cégnél dolgozni, és akik elmennek, miért mentek el? Milyen kommunikációs csatornák léteznek, azok hatékonyak-e? Van-e objektív visszajelzés a munkatársak felé, következetesen, emberien bánnak a vezetők a munkatársakkal? Piacképes és átlátható-e a bérezés, illetve odafigyelünk-e a meglévő állomány megbecsülésére, és vajon ezt ők is így érzik-e?
A munkavállalók HR támogatása, mint a harmadik pillér, több lépcsőből épül fel. Az első és egyben a legalapvetőbb lépcsőfok a piacképes és átlátható és igazságos bérezés. Át kell látni és ki kell mutatni a kifinomult HR mutatószámokkal, benchmark információkkal, mennyibe kerül a munkaerő elvándorlásból adódó túlóra, fluktuációs többletköltség, elmaradt haszon, és ezt szembe kell állítani a béremelésre fordított költséggel, megtérüléssel.
Az új dolgozók beillesztése szintén fontos feladat, melynek egyik sarokpontja, hogy az új dolgozó az érdeklődését nem veszíti el a cég iránt, sőt, erősödik, elköteleződik. Az új dolgozót nem szabad csak a túlterhelt régi dolgozókra bízni.
Ha a cégen belül van belső ajánló program, az csak akkor lesz hatékony, ha a régi munkavállalók érzik a megbecsülést, egyébként miért ajánlanák? Játékos, élményeket adó programokkal csak az alapvető szükségletek kielégítése után érdemes próbálkozni.