Ötezer négyzetméternél nagyobb bérlői igényt a piac nem tud már kielégíteni, annak ellenére, hogy tavaly 117 ezer négyzetméternyi új ipari ingatlant adtak át hazánkban, és jelenleg is mintegy 115 ezer négyzetméternyi – már bérlőre talált – terület van fejlesztés alatt - hangzott el a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szervezésében megrendezett 9. Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián, Herceghalmon. A dinamikusan bővülő piacon a megfelelő fejlesztési területek hiánya, a munkaerőhiány és az építési költségek emelkedése ugyanakkor visszavetheti a további fejlesztéseket.
„Szinte alig maradt üres, bérbe vehető terület, az ipari ingatlanok piacán soha nem volt ennyire alacsony üresedési ráta (4 százalék), mint 2017 végén. Elindult a bérleti díjak emelkedése is – az új építésű parkokban átlagosan 4,25 euró, míg a már meglévőknél 3,6-4 euró között van egy négyzetméter –, amely a túlkereslet miatt várhatóan tovább emelkedik majd."
A tavalyi évben soha nem látott méretű, a százezer négyzetmétert megközelítő bérleti tranzakciók voltak a piacon
– mondta el a konferencián Dr. Würsching Péter, a Jones Lang LaSalle Kft. bérbeadási vezetője.
Az építési fázisban lévő ingatlanok túlnyomórészt személyre szabott (build-to-suit) fejlesztések, amelyekre a bérlők már megvannak, ezért ezek hatására további üres terület nem fog megjelenni a piacon.
Elérhető fejlesztési területből is kevés van, nincsenek jó lokációjú telkek, vagy csak nagyon drágán lehet hozzájutni.
Miközben az építési költségek 30 százalékkal nőttek, addig a bérleti díjak emelkedése (10 százalék) ennél lényegesen alacsonyabb.
A piacon jelenleg 0,65 és 0,95 euró közé esnek az ipari parkok teljes üzemeltetési költségei, amire addicionális díjak (pl. menedzsment-díj) is társulhatnak.