Tsinan városában, Kína keleti részén adták át az ország első olyan autóútját, amelynek egyik szakaszát napelemekkel is felszerelték. Az egy kilométeres útszakaszon átlátszó beton alatt helyezték el a fotovoltaikus paneleket, amelyekre szemet vetettek a tolvajok – írja a The Guardian.
A munkások fedezték fel azt a közel kétméteres szakaszt, ahol hiányoztak az előzőleg telepített nappanelek. A dolgozók úgy vélik, olyan tolvajok tevékenységének nyomait találták meg, akik a technológiára kíváncsiak, és nem azért lopták el a paneleket, hogy otthon beépítsék azokat. Ugyanerre az álláspontra helyezkedett a kivitelező Shandong Pavenergy nevű cég egyik munkavállalója, aki a tervezői feladatokban is részt vett.
A kivitelezők elmondták: már az építkezés során észleltek gyanús jeleket, a közelben bámészkodó és a munkáról fotókat készítő ismeretleneket.
Még az autópálya megnyitása előtt történtek kísérletek arra, hogy a vállalat valamelyik telephelyéről alkatrészeket lopjanak.
A napelemes utak koncepciója már hosszú évek óta létezik, de csak az elmúlt években jutottak el oda a fejlesztések, hogy a városokban tesztelhessék azt. 2014-ben Amszterdamban nyílt meg egy kerékpárút, majd 2016-ban egy francia faluban adtak át egy egy kilométer hosszúságú szolárutat.
A Tsinan városában átadott szolársztrádával kapcsolatban is a leghangosabb kritikaként hangzott el, hogy megépítése rendkívül költséges. Az átlátszó beton alatt lévő panelek egy irányban két sávban, valamint a vészhelyzeti leállósávban is helyet kaptak. Egy négyzetméternyi útszakasz építése egy, a kínai állami TV-nek nyilatkozó szakértő szerint
3000 jüanba, azaz nagyjából 130 ezer forintba kerülhetett.
Az útszakasz éves szinten nagyjából 1 megawatt energiát termel, ellátva ezzel mintegy 800 háztartást villamos energiával – jelentette a kínai állami hírügynökség.
Kínában van jelenleg a legnagyobb, üzembe helyezett napenergia kapacitás a világon, több mint 78 gigawatt.
Ez majdnem a kétszerese a lista második helyén álló Japánban rendelkezésre álló napenergia-kapacitásnak.