Tüzes, bizsergető ízű, és nem lesz tőle az ember másnapos – mondják sokan azok közül, akik már fogyasztottak a leginkább likőr és pálinka egyvelegére hasonlító Moutaiból (vagy Maotai). Kínában annyira népszerű, hogy szinte nemzeti itallá vált. A gyártó nagy kihívás előtt áll, most, hogy elfogytak a készletek a termékből.
A Kweichow Moutai a világ legértékesebb italgyártója. Piaci értéke már meghaladja a Diaego-t is, noha az angol whiskyóriás a legnagyobb márkákat birtokolja, ám a Moutai már ezt a céget is lekörözte.
A vállalat értéke jelenleg 145 milliárd dollár körül van, ami 38 ezer milliárd forintnál is több.
Ez nagyobb, mint Magyarország éves GDP-je.
A cég most mégis bajban van. Termelése nem képes kiszolgálni az egyre növekvő vásárlói igényeket, gyártókapacitásának egy részét pedig az utóbbi időben arra fordította, hogy többféle, limitált kiadású változatát állítsa elő az italnak. Üzleti szempontból a döntés helyénvalónak bizonyult, például a második világháborúban, Japán felett aratott győzelem 70. évfordulójára forgalomba hozott párlat üvegjét 2000 jüanért (kb. 80 ezer forint) lehet megrendelni a vállalat weboldalán – illetve, amíg volt abból.
Vagy például a Flying Fairy márkanévre keresztelt fajtából már a webáruházakból sem tudnak a vásárlók rendelni.
A JD.com-on, Kína egyik legnagyobb online piacterén, egy 80 éves üveget 30 ezer dollárnak megfelelő jüanért lehet elvinni.
A helyzetet bonyolítja, hogy a vállalat állami tulajdonban van. Vagyis – figyelembe véve Kína jelenlegi gazdasági berendezkedését – tekintettel kell lennie kisebb versenytársaira is.
Az értékesítés volumene 2017-ben – az előzetes kalkulációk szerint – meghaladta a 60 milliárd jüant, azaz a 2400 milliárd forintot. 2018-ra a cégnél 10 százalékos növekedést várnak.
A vállalat ígéretet tett arra, hogy megpróbálja növelni termelését. Ám a „baijiu" nevű, cirokból, rizsből, kukoricából vagy búzából készülő, 53 százalékos alkoholtartalmú italnak szigorú technológiai előírások alapján kell készülnie, meghatározott ideig.
A cégnek ugyanakkor arra is ügyelnie kell, hogy a boltok készletei ne öregedjenek el (a termék értéke így magasabb az ajánlott normál áraknál), hanem a frissebb gyártásból kerüljön a mindennapok vásárlóinak kosarába.
A számítások szerint, évi 4 százalékos termelésnövelésre kell berendezkedni a következő 3-5 évre, hogy a Flying Fairy márkanév termékeit kiegyensúlyozott gazdálkodáson alapuló termeléssel tudják előállítani majd értékesíteni.
A cégnél úgy látják, a vállalat hatalmas készpénzállományát – 69 milliárd jüan, azaz 2800 milliárd forint – ugyanakkor nem csak a gyártásba, hanem más üzleti területeken is érdemes lenne befektetni.
Emellett továbbra sem szeretnének lemondani a kisebb mennyiségben gyártott, különleges variációkról.
Ezen túlmenően pedig, egyeztetéseket folytatnak a viszonteladókkal és kereskedőkkel az optimális készletekről és az ajánlott fogyasztói árakról.