Both András, a Lechner Tudásközpont infokommunikációs igazgatójának irodafalán post-it-ek tengere látható. Mint mondja, „fontos, hogy ezt ne csak egy szoftveren, digitálisan lássuk, hanem a valóságban, nagy felületen. Ide bárki belép a kollégák közül, átlátja a helyzetünket".
A hozzájuk tartozó e-epites.hu megtriplázta látogatóinak számát, sőt minden mutatóban sikerült szinte ugyanezt az arányt felmutatni.
A csapat fluktuációja is minimálisra csökkent. Szóval hatékony. De hogy csinálták? Íme a 12 trükk!
Ha megmutatjuk a megrendelőnek (ez lehet cégen belüli vagy külső megrendelő), hogy egy bizonyos fejlesztés, átalakítás előtt, milyen feladatok állnak sorba, akkor az „azonnal kell" felkiáltást valószínűleg átgondolja. A megrendelő felületen rákérdeznek, hogy kinek hasznos ez, mi a célja stb. Ha ezen a szűrőn átmegy az igény, akkor a két fős projekt discovery team kezdi vizsgálni, maximum két napig. Ők két szempontot figyelnek: az üzleti hasznosságot és azt, hogy mennyi idő leszállítani. Enélkül nem indul el a munka.
A fejlesztés a Lechner esetében úgynevezett sprintekben (két hetes ciklusban) történik. Minden sprint végére értékelhető, működő, a megrendelő számára bemutatható eredménynek kell születnie.
A már említett irodai fal funkciója ez. Ezen pontosan látszik, hogy kinek milyen feladata van és mikor lesz kész. Az is kiderül, ha valaki túlterhelt és előre készülni lehet a késére vagy át lehet szervezni és levenni a válláról a terhet.
A delegálás mindig nehéz és sok vezető fut bele abba a hibába, hogy mindent egy kézben akar tartani, vagy ellenkezőleg: mindent másra hárít. A Lechnernél bevált egy olyan mátrix, melyben az egyes feladat-kategóriák úgy vannak összekötve az emberekkel, hogy mindenkinek világos legyen: van-e döntési jogköre egy adott helyzetben.
A számonkérhetőség 5 pontja:
A kötelező heti, vagy akár napi értekezleteket is lehet hatékonyan tartani. Lényegesen felgyorsítja a folyamatot, ha senki nem ül le! Fontos az is, hogy a meeting tervezett időtartamát ne lépjük túl.
Készítsünk motivációs kártyákat és kérjük, hogy állítsák sorrendbe fontosság szerint! Sokan úgy gondolják, hogy minden munkavállalónál a pénz a legnagyobb motiváció, pedig nem így van. Valakinek a sikerélmény vagy a tanulás, önmaga fejlesztése sokkal lényegesebb, pláne az Y generációnak és még fiatalabbaknak.
A képzéseknek viszont akkor van értelme, ha az ott hallottakat nem felejtik el rögtön. A Lechner workshopjain csak olyan témát lehet bemutatni, amelyet az előadó frissen tanult. Erre pedig készülni kell, fel kell eleveníteni a tudást, amely így jobban megmarad.
Nagyon fontos, hogy valaki külső szemmel nézze végig a cégünket. Ne sajnáljuk erre a pénzt és az időt!
Dorgálás helyett fogalmazzon úgy a vezető, hogy „Az az érzésem, hogy ennek így kellene lennie és az a feltételezésem, hogy Te nem így csináltad. De segíts, hogyan tudnánk megoldani, illetve miben tudok én Neked segíteni, hogy máskor ne így legyen?"
Sok uniós projekt is ezért bukik el a projektidőszak után. Adott egy komolyabb összeg, elkezdődik a fejlesztés, aztán utólag senki nem javít rajta, nem dolgozik vele. Elévül és használhatatlanná válik. Főleg az IT fejlesztéseknél soha nincs olyan, hogy elkészült/tökéletes és többé nem kell hozzányúlni.
Ebből a 11 pontból néhány tipp azonnal bevezethető, egyes folyamatok pedig idővel rögzülnek a cég működésében. De fontos, hogy ne csak tervezzük, hogy „majd egyszer talán, a jövőben, valamikor" bevezetjük ezeket, hanem lépjünk! Könnyen lehet, hogy a szervezet egyes módszertanokat nem fogad el, de ha ki sem próbáljuk, akkor nem is derül ki.