A weboldalak keresőoptimalizálása sok idő- és munkaráfordítást igényel, amelyet a legtöbb vállalkozás kiszervez keresőoptimalizálásra szakosodott vállalkozásoknak - írja a Digitalhungary.hu.
A SEO cégek a munkájuk során gyakran teljesen átalakítják a weboldalt, beleértve annak szerkezetét, szövegeit, technológiáját is.
A SEO-t végző vállalkozás oldaláról ezért gyakran felmerül a kérdés, hogy vajon ez az egyébként bonyolult szellemi tevékenység szerzői jogi védelemben részesülhet-e? Védi-e őket bármilyen jogi oltalom?
A keresőoptimalizálás mára többtényezős, összetett és hosszadalmas folyamattá vált, amelynek célja a keresőmotorok (túlnyomórészt a Google) találati listájában a minél előrébb történő megjelenés
- mondja dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda szerzői joggal foglalkozó partner ügyvédje. - Ezt mára már rengeteg dolog befolyásolja, a tartalom hossza, minősége, szóhasználata, címsorai, a kulcsszavak, az oldal látogatottsága, az ott eltöltött idő, a weboldalra mutató jó minőségű külső linkek száma, a honlap technikai felépítése, sebessége, reszponzivitása, a honlapon belüli duplikációk, átirányítások, a közösségi média beágyazottsága az oldalba, menürendszer, linkstruktúra. A Google algoritmusai ráadásul évente megközelítőleg 500-szor módosulnak, és nem is nyilvánosak, így folyamatos utánkövetésre, módosításra van szükség a portálokon.
Szerzői jogi szempontból vizsgálva a kérdést megállapítható, hogy a technológiai, műszaki szintű módosítások és a tartalmi változást előidéző módosítások jogi megítélése egymástól eltér
– mondta el dr. Horváth Katalin.
Akármekkora szellemi teljesítményt igényelnek is,
a weboldal technikai, műszaki jellegű módosításai, hacsak nem járnak jelentős programozói, szoftverfejlesztői munkával, nem védettek a szerzői jog által.
Ide tartozik például a weboldal technológiai értelemben vett reszponzívvá alakítása, sebességének növelése, technikai felépítése, az oldalon történő átirányítások, linkstruktúra kialakítása, a közösségi média beágyazása az oldalba. Az oldalra mutató külső linkek számának, minőségének növelésével kapcsolatosan elvégzett munka is ugyanebbe a körbe tartozik. Ezek bár jelentős munkaráfordítással és szellemi munkával járnak, mégsem felelnek meg a szerzői mű fogalmának, ugyanis nem hoznak létre egyéni, eredeti jellegű irodalmi, tudományos vagy művészeti alkotást. Ezek olyan funkcionális beállítások, módosítások, amelyek legfeljebb ötletnek minősülnek, amelyeket pedig a szerzői jog nem véd, akármennyire hatásosak is.
A keresőoptimalizálás során azonban a weboldal tartalma is jelentős átalakuláson mehet át. Ezek a módosítások érinthetik a honlap grafikai kialakítását, a weboldalon megjelenő szövegeket, a menüstruktúrát. A SEO munka minimuma a honlap tartalmával kapcsolatosan a honlapon elérhető szövegek kulcsszavazása, megfelelő kulcsszavak kiválasztása és megfelelő mennyiségben, elosztásban történő szerepeltetése, amely a szöveg – általában kismértékű - átírását teszi szükségessé.
Amennyiben a tartalommal kapcsolatos munka ebben ki is merül, a SEO ezen tevékenysége nem esik szerzői jogi oltalom alá,
mivel ennek eredményeként a SEO-t végző vállalkozás nem hoz létre önálló egyéni, eredeti jellegű irodalmi művet.
Ha azonban a SEO eredményeképpen maga a SEO szakember állít elő a honlapon megjelenő tartalmat, amely túlmutat a meglévő szövegek kulcsszavazásán vagy stílusának javításán, akkor
előfordulhat, hogy szerzői jogilag védett tevékenységet végzett.
Tipikusan ilyen eset az úgynevezett copywriting tevékenység, amikor a SEO szempontokat figyelembe véve teljesen átírásra kerül a honlap szövege. A copywriting során nem csupán kulcsszavazás történik, hanem magát a mondanivalót fogalmazzák újra a keresőoptimalizálás szempontjainak megfelelően, amelybe beletartozik a mondatszerkezetek átalakítása, egyszerűsítése, rövidítése, a szóhasználat átlagfogyasztó számára is közérthetővé tétele, a bonyolult nyelvtani szerkezetek egyszerűsítése, mindezek mellett pedig a kulcsszavak megfelelő helyeken és mennyiségben történő használata, figyelemmel a duplikáció elkerülésére is. Ez a fajta szöveg újraírás pedig már eredményezhet egy olyan új szöveget, amely az eredeti honlap szövegtől eltérő, új, de abból származó egyéni-eredeti jellegű irodalmi művet hoz létre,
amelyet a szerzői jog az eredeti szöveg átdolgozásaként részesít védelemben.
A szerzői jog irodalmi művek, szövegek esetében ugyanis sosem a tartalmat, a gondolatmenetet védi, hanem annak megfogalmazott, szövegszerű megjelenését. Ha tehát a SEO szakember egyéni, eredeti módon újrafogalmazza a honlap szövegét, a SEO szakember ezen új szöveg szerzőjének minősül – akkor is, ha annak mondanivalója, gondolatmenete ugyanaz marad -, azonban nem egyedüli szerzőnek, mivel ez a szöveg a régi szöveg átdolgozása lesz, vagyis a szerzői jogok az eredeti szöveg szerzőjét is megilletik.
Nem ilyen bonyolult a helyzet akkor, ha a honlap szövegeit eleve a SEO szakember készíti el, és nem a megrendelő által adott szöveg átírásával, hanem csupán a megrendelő instrukciói alapján.
Ebben az esetben a létrehozott szöveg szerzője a SEO szakember lesz, és a szerzői jog is őt illeti." – magyarázza a Sár és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje.
A fentiek alapján mindenképpen célszerű a honlap tartalom módosításával kapcsolatban a szerződésben rendelkezni a szerzői jogokról, mivel a SEO szakember akár olyan tartalmat is előállíthat, amelyet véd a szerzői jog.
E nélkül ugyanis még az is előfordulhat, hogy a megrendelő arra sem lesz jogosult, hogy a SEO szakember által elkészített szöveget a saját honlapjára kitegye.
A felhasználási engedély szakszerű megírásához pedig javasolt szerzői jogban jártas jogászhoz fordulni.