A Bangladest a tárgyalásokon képviselő állami hatóság, a Public Private Partnership Authority (PPPA) arról adott tájékoztatást, hogy a tervezett beruházásokból még négyet idén szeretnének indítani. A dakkai és a tokiói kormány között májusban vagy júniusban jöhet létre az a megállapodás, ami alapján Japán nagyvállalatok vihetik az óriásprojektek java részét.
A mostani fejleményeket a még tavaly júniusban, Tokióban aláírt megállapodás alapozta meg. Ennek értelmében,
Japán több milliárd dollár értékű támogatást, illetve hitelt ad a 160 millió lakosú Banglades számára tervezett, másfél tucatnyi nagyberuházás megvalósításához.
A megállapodás hasonló elven született, mint amelyet Japán a manilai kormánnyal kötött: a magasan fejlett technológiákkal rendelkező ország hosszú távú hitelt ad a Fülöp-szigeteknek ahhoz, hogy az rendbe tehesse a főváros metróvonalát, amely munkát japán cégek végeznek el. De az Origo megírta azt is, New York metróvonalain szintén japán kocsik futhatnak majd néhány év múlva.
A helyzet Bangladesben is hasonló, és a jelek szerint, japán vállalatok nyerhetik el az MRT-2, azaz Dakka kettes számú metróvonalának építését.
A több mint tízmillió lakosú főváros elővárosait kiszolgáló vonal várhatóan több tíz kilométer hosszú lesz, naponta 1,1 millió embert szállít.
Az illetékes minisztériumnál már a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére is javaslatot tettek a közlekedési hatóság részéről, s vélhetően ez lehet az egyik projekt, ami még idén zöld utat kap.
A további nagyberuházások között a fővárost elkerülő több körgyűrű megépítése is szerepel. Három, egy belső, egy középső és egy külső gyűrűvel is enyhítenék a város terheltségét, ezek költségei együttesen meghaladják a több milliárd dollárt.
A másik, nagy figyelmet kapó beruházás a Padma folyón épülő újabb híd, melynél szintén nagy szerep juthat a japán cégeknek. Az előkészítési munkák már megkezdődtek, a híd Dakkát a dél-nyugati körzetekkel kapcsolja majd össze, hosszúsága pedig 6 kilométer lesz.
A projekt költsége 3 milliárd dollár.
Banglades más projekteket is szeretne elindítani. A tervek szerint összesen 10 milliárd dollár költenek a következő években nagyberuházásokra. Ebben az összegben ott van a Dakka körüli vasút 1 milliárdos fejlesztése, a vasúti áruszállításhoz kapcsolódó konténerraktár építése, vagy az egyik autópálya négysávossá bővítése is. A kormányközi együttműködés eredményeként, mindegyik fejlesztés iránt, külön-külön is több japán vállalat érdeklődött.