A Novell szakértői a katasztrófa utáni helyreállítás fontosságára figyelmeztetnek a Computerworld.hu-n megjelent cikkben.
A levelező rendszer leállása egyes részlegeket komolyabban, másokat kevésbé érint a cégen belül.
Arra az esetre, ha beütne a baj, célszerű egy vészforgatókönyvet készíteni, hogy egyrészt hogyan lehet visszaállítani a levelezést, másrészt addig is, amíg nem működik, hogyan dolgozzon a cég.
A Computerworld cikke számítást is bemutat arra az esetre, hogy egy ilyen kimaradás kárát hogyan lehet pénzben kiszámítani, de vannak pénzben fel nem mérhető károk is, például amikor az e-mail ügyfélszolgálat nem működik vagy bizonyos Facebook bejegyzésekről a cég nem kap riasztást e-mailben.
A kár költsége mellett természetesen számolni kell a helyreállítással kapcsolatos költségekkel is, ha az egy hardver meghibásodása miatt történt vagy külső szakértő bevonása szükséges a javításhoz.
A Novell szakértői két fontos teendőt jelöltek meg: a lehető leghamarabb pótolni kell a leállás alatt érkezett leveleket, továbbá újra működőképessé kell tenni az e-mailek küldését és fogadását.
Ezekre a feladatokra bár vannak specializált megoldások, a legmegfelelőbb azonban, ha maga a levelezőrendszer rendelkezik valamilyen beépített védelemmel, mely egyszerűen képes egy tartalék környezet felállítására a legutóbbi mentés adataival. Az elsődleges rendszer megjavítását követően a kiesés alatt érkezett és küldött levelek átmásolódnak a tartalék környezetből, így a munkatársak észrevétlenül folytathatják a munkájukat, miután az elsődleges környezet helyreállt.
A tartalék környezet kis helyigényű, a biztonsági mentések pedig a cég saját szerverén vagy felhőben, illetve vegyesen is tárolható.
Utóbbinak az az előnye, hogy akkor is gyorsan helyreállítható a levelezőrendszer, ha a vállalat szervere mondjuk egy természeti csapás vagy egy komolyabb műszaki meghibásodás miatt leáll.
Sőt, a tartalék rendszer abban is segíthet, hogy a felhasználók saját maguk is vissza tudjanak nyerni egy kitörölt e-mailt vagy csatolást.