Négy éve a magyar cégek elsősorban a hazai piacban látták a lehetőségeket, a válság után a hagyományos exportpiacaink még gyengélkedtek, az új, egzotikus célpontok pedig túl távolinak tűntek - írja a Piacésprofit.hu.
A cikk hivatkozik a Regus 2014-es felmérésére, amely azt állapította meg, hogy háromszor annyi hazai mikro-, kis- és középvállalkozás (mkv) tervezte, hogy inkább a belföldi tevékenységét stabilizálja vagy fokozza, mint ahányan külföldre terjeszkedni szerettek volna. Ez azonban már a múlté, hiszen a K&H kkv bizalmi index kutatása nemrég kimutatta, hogy megváltozott a helyzet.
Azoknak a cégeknek, amelyek exportálnak, átlagosan az árbevételük 26 százaléka származik a külföldi értékesítésből, azaz a teljes bevételük mintegy negyede külföldi vevőktől érkezik.
Az exportálók harmadánál nőtt is az exportbevétel az elmúlt öt évben.
Az exportáló vállalkozások közül a legtöbben gépeket, szerszámokat, alkatrészeket visznek külföldre, de az építőipari és a mezőgazdasági termékek is jellemző külkereskedelmi cikkek. Az exportálók többsége a szomszédos országokban értékesít, az Európai Unió határain túlra csak a cégek 10 százaléka szállít árut. A legnépszerűbb célpiacok Ausztria, Románia, Szlovákia és Németország.
Mielőtt bárki belevágna, érdemes tanácsot kérnie ügyvédtől, biztosítási szakembertől és egy bankártól is, hogy milyen kockázatokkal jár az exporttevékenység.
A határokon – különösen az EU határain – túlmutató ügyletek esetében ugyanis a partnerek egészen más stílusú szabálytalanságokat, csalásokat követhetnek el, mint a csak hazai piacon működő vállalkozások.
De fontos elem a szállítás is, mellyel gyorsan és sérülésmentesen el kell jutnia az árunak a külföldi országba. Célszerű biztosítást is kötni az árura.
A sikeres külpiacra lépésre hat tanácsot ad a Piacésprofit.hu cikke, melyben egyébként további részleteket és tanácsokat is megtudhatnak az export iránt érdeklődők. Egyrészt pozicionáljuk a terméket, másrészt válasszuk ki a célországot, harmadrészt határozzuk meg az üzleti modellt, negyedrészt legyünk jelen a piacon! Az ötödik tanács a személyes kapcsolat jelentőségére hívja fel a figyelmet, a hatodik tanács pedig arról szól, hogy mindig fejleszteni kell, hiszen a piacok állandóan változnak.