Mindez a Mapei Kft. friss felméréséből derült ki, amelyben 230 építőipari kisvállalkozót kérdeztek meg. A megkérdezettek 98 százaléka internetezik rendszeresen, 46 százalékuk okostelefonon, 54 százalékuk asztali gépen. Mobilinernetet 79 százalékuk használ, 85 százalék edig okostelefonon netezik. A válaszadók mindössze 11 százaléka rendel csak építőanyagot az interneten, de szerszámot már 72 százalékuk rendelt online.
A megkérdezettek 75 százalékának nincsen weboldala.
Többségüknek azért, mert úgy érzik nem kell, van elég megrendelésük így is. 28 százalék regisztrált valamilyen online szakemberajánló oldalon, 11 százalék pedig tervezi.
A digitális eszközök terjedését hátráltatja az is, hogy az ágazatban még mindig az ajánlás a legdominánsabb marketing eszköz. Mindössze a válaszadók 12 százaléka jut az internetről megrendeléshez. A válaszadók 93 százaléka megrendelők, 61 százalékuk más szakember ajánlásai révén jut munkához.
A válaszadók 37 százaléka tartja elképzelhetőnek, hogy robotok építsék a házakat, miközben minden harmadik építőipari szakember félti a munkáját a robotoktól.
A konkrét feladat, amit a többség rábízna egy robotra, a falazás, betonozás, vakolás, anyaghordás. Közülük például falazó robot már létezik, mely óránként mintegy ezer tégla lerakására képes. Sőt, már lehet épületeket nyomtatni is, ami kiváltja a falazást, de azért előbb kell félni a digitálisan érett konkurensektől, mint a robotoktól. Jó eséllyel a digitálisan érett építőipari vállalkozások fogják elhalászni a legjobb megrendeléseket, és valószínűleg ők fogják megvenni később a robotokat, hogy hatékonyabbá tegyék a munkát – vélekedik Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.