Az amerikai Gap azt ígéri, hogy 2021-ig az összes terméke ökológiai gazdaságokból vagy más, fenntartható termelőktől származó gyapotból fog készülni. A japán Fast Retailing, amely a Uniqlo márka tulajdonosa, most olyan lézeres eljárással kísérletezik, aminél sokkal kevesebb vizet és vegyi anyagot kell felhasználni a ruhák előállításához.
A svéd kiskereskedelmi óriás, a Hennes & Mauritz, vagy ismertebb nevén a H&M pedig olyan innovatív alapanyagokat akar felhasználni, mint a gombák gyökerei.
Az egyik legnagyobb kihívás az, hogy miként lehet a divatipar termelését fokozni és kielégíteni a növekvő népesség igényeit úgy, hogy közben csökkentjük a környezetre gyakorolt negatív hatását. Fel kell gyorsítanunk a hulladékmentes modellek innovációját
– nyilatkozta Karl-Johan Persson, a H&M vezérigazgatója a Bloombergnek.
A 3000 milliárd dollár értékű divatipar évente hatalmas mennyiségű gyapotot, vizet és energiát fogyaszt, a 100 milliárd ruhadarab és kiegészítő előállításához, aminek a háromötöde egy éven belül a kukában végzi, legalábbis a McKinsey & Co adatai szerint.
Ennek a kidobott ruhamennyiségnek pedig kevesebb mint az egy százalékát tudják újrahasznosítani - állítja a brit Ellen MacArthur Alapítvány környezetvédelmi kutatócsoportja.
Viszont a divatipar növekedése lassul, köszönhetően a millenniumi generáció tagjainak, akik egyre inkább tisztában vannak a fast fashion környezetre gyakorolt hatásával, miközben egyre inkább élményekre költenek és nem annyira tárgyakra. Az Inditex és a H&M legutóbbi, negyedéves profitja elmaradt a befektetők által remélttől, és tavaly nyár óta mindkét vállalat részvényei elvesztették értékük egyharmadát.
Az ő üzleti modelljük alapvetően nem fenntartható. Mindenkinek elég ruhája van már
– tette hozzá Edwin Keh, a hongkongi Textil- és Ruházati Kutatóintézet vezérigazgatója.
Viszont ez a helyzet lehetőséget biztosít olyan vállalkozásoknak, amelyek egyedi, környezettudatos megoldásokat alkalmaznak. „A szőlőből készült táska vagy narancshéjból összerakott ruha egy történetet mesél el”– mondja Jill Standish, az Accenture kiskereskedelmi tanácsadója. Az innovatív és a fenntartható fejlődést szem előtt tartó divatmárkák pedig egyre elterjedtebbek a divatipar világában.