A Romániában a piaci versenyt felügyelő országos hivatal a tavaly őszi nagy árleszállítási akciókat alaposabban megvizsgálva vonta le ezt a – sokak által sejtett – következtetést. A News.ro által idézett jelentés szerint a kereskedők nem tartották be az árleszállítási akciókra vonatkozó szabályokat.
A Versenytanács emlékeztetett: a törvény értelmében
az árleszállítási akciókra készülő kereskedők arról kötelesek tájékoztatni a vásárlókat, hogy mennyivel lesz olcsóbb az adott termék az úgynevezett referenciaárhoz viszonyítva.
A termék referenciaára az a legkisebb összeg, amennyiért a webáruház kínálta az akció meghirdetése előtti 30 napban.
A vizsgálatok során azonban kiderült, az eladásra kínált termékek 80 százalékánál a kereskedők a Fekete Pénteken egy mesterségesen felsrófolt referenciaárra alkalmazták a leszállítást. Magyarán: az a bizonyos áthúzott összeg, amely az akció napján a webáruházak honlapján egy adott termék mellett szerepelt, nagyobb volt, mint amennyiért a kereskedő az előző napokon kínálta.
Sőt a Versenytanács jelentése szerint a megvizsgált termékek 29 százaléka esetében az áthúzott összeg Fekete Pénteken magasabb volt az előző 30 napban alkalmazott maximális árnál is.
„A referenciaár felsrófolása a Fekete Pénteken meghirdetett akció során azt a képzetet kelti a vásárlókban, hogy jóval nagyobb az árleszállítás, mint a korábbi hasonló akciókon.
Ám valójában ugyanazt az árat fizetik az adott termékért, mint a kampányon kívüli időszakban. Ez törvényszegésnek minősülhet" – nyilatkozta a Versenytanács elnöke.
A hivatal vezetője ennek ellenére nem helyezett kilátásba büntetéseket, ehelyett a jelenlegi törvényeken szigorítana. Egyik javaslata szerint a webáruházak kötelesek lesznek tájékoztatni a vásárlókat arról, hogy miként alakult egy adott termék referenciaára, illetve ára az előző 30 napban. A törvénymódosítást a román Versenyhivatal az Országos Fogyasztóvédelmi Hatósággal közösen dolgozná ki.