Szinte folyamatosan írunk az Üzletrészen az építőipart érintő problémákról, mint az alapanyaghiány, építőipari cikkek drágulása, lakásáfa emelkedése, vagy a más iparágakat is sújtó szakemberhiány. Ha még ez sem lenne elég, akkor most a jelentős hazai piaci szereplő, az építőipari segédanyaggyártó és forgalmazó Mapei közleményéből az is kiderül, hogy a hazai építőanyag gyártó és fogalmazó cégek kapacitása nem képes lépést tartani az ugrásszerűen megnövekedett építőanyag kereslettel. Emiatt jelentősen hosszabbodtak az alapanyag és késztermék beszállítási idők, emelkedtek a szállítási költségek, ami kihathat az építőanyag árakra is.
A megnövekedett keresletet a fuvarozók nem bírják kapacitással, nincs elég sofőr, megnőttek a szállítási idők.
A hosszabb szállítási idő miatt nehézzé vált a tervezhetőség, nem mindig lehet tartani a terveket az igényekkel. A gyártók és kereskedők nem tudják tartani a szállítási határidőket, nem tudnak határidőre szállítani vagy nem olyan mennyiséget amire igény lenne.
„A kereslet növekedését jól érzékelteti, hogy nem elég, hogy tavaly le kellett állítanunk a Mapei Kft. hazai gyártású termékeinek exportját, de idén még külföldi behozatalra is szorultunk, mert nem tudunk eleget gyártani" – mondta Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.
A probléma tovább gyűrűzik és az ellátási lánc minden szereplőjére kihat. Csúsznak a kivitelezési határidők, ami mind az egyébként is kapacitáshiánnyal küzdő szakember, mind pedig a megrendelő számára égető problémát jelent.
A Mapei a helyzet kezelése érdekében sokkal szorosabb kommunikációt folytat a kereskedelemmel, hogy fel tudjon készülni az igényekre, továbbá kalkulálnak a megnövekedett szállítási és beszerzési idővel, de
a megoldást a beszerzési szokások megváltozása jelentené.
Ugyanis, jelenleg az a jellemző, hogy a megrendelők egyik napról a másikra adják le a beszerzési igényeket. Azonban ez, a kereslet robbanásszerű megnövekedésével tarthatatlanná vált. Előre kell tervezni és időben leadni a megrendeléseket. Minimálisan azzal kell számolni, hogy a szállítási határidők átlagosan egyharmadával nőttek.