Az Amazon a múlt héten jelentett be 15 új terméket az Alexa nevű, mesterséges intelligenciát használó, hangvezérelt rendszeréhez. A Google pedig majd október 9-én áll ki a világ elé a saját nagy hardvereseményével. A Google-től azt lehet várni, hogy valószínűleg kijön a Pixel okostelefon legújabb verziójával, és feltehetően néhány új laptoppal, valamint a saját, képernyővel is ellátott hangvezérelt rendszerével – írja a CNBC. A két vállalat azonban nagyon különböző módokon harcol a fogyasztókért.
A legfontosabb kapcsolat, hogy mindkét társaság azt célozza meg, hogy
a saját mesterséges intelligencia rendszereik egyre nagyobb teret kapjanak a fogyasztók otthonaiban.
A stratégiákban azonban már jelentős különbségek vannak.
A Google például sokkal inkább partnerségi megállapodásokon keresztül nyúl a mesterséges intelligenciához, és kevésbé fejleszt saját termékeket. Ezzel szemben az Amazon már eddig is jelentős eredményeket ért el a hardverek területén, ami azzal indult, hogy 2007-ben bemutatta az első Kindle e-olvasót.
Az Amazon stratégiája lényegében az, hogy
agresszív ütemben piacra dobja a lehető legtöbb különböző terméket, majd megnézi, melyik lesz sikeres
– mondta Ben Stanton, a Canalys elemzője. A Google ezzel szemben sokkal konzervatívabb fejlesztéspolitikát folytat. Például miután 2011-ben megvette a Motorola telefonüzletét, mindössze három év után tovább is adta azt.
Nemcsak arról van tehát szó, hogy a Google sokkal kevesebb terméket fejleszt, de már szinte hagyomány, hogy a vállalat harmadik felek bevonásával lép be a hardverpiacra. A telefonjait és a laptopjait például az LG és a Huawei partnerségével adja ki.
A másik jelentős különbség, hogy míg az Amazon elsősorban a termékek értékesítésére épít, addig a Google számára a fő szempont a reklám. Az Amazon tehát alapvetően termékeket árul, legyenek azok tartalmak, szolgáltatások vagy fizikai áruk. A cég egy olyan platformot épít ki, amely a gazdasági tevékenységek minden formáját elviszi a fogyasztókhoz. A stratégia elsősorban az, hogy amint a cég belép a fogyasztó otthonába és mindennapjaiba,
a vásárló saját otthona is rákapcsolódik erre a platformra, vagyis maga is egy Amazon piactérré alakul
– beleértve a napi bolti bevásárlást, a gyógyszereket és még sok minden mást.
Bár az Amazon is dolgozik a reklámpiaci terjeszkedésen, és a várakozások szerint idén már 4 milliárd dollárt fog szakítani a cég hirdetésekből, de a vállalat itt még igencsak lemarad a nagy versenytárs mögött. Főleg úgy, ha azt nézzük, hogy
a Google csak az idei év első felében 54 milliárd dollárt keresett a reklámpiacon.
A Google számára az elsődleges az, hogy megfelelő információkat gyűjthessen a felhasználóiról, melyeket aztán célzott hirdetésekre használhat számos különböző területen és platformon.
A másik fontos terület, hogy a cégek mennyire vannak jelen a fogyasztók zsebeiben. A Google például komolyan kidolgozott partnerségi stratégiákkal rendelkezik az Android operációs rendszerre vonatkozóan. A vállalat úgy adja ingyen az Androidot, hogy mindeközben komoly pénzeket keres az adatgyűjtő alkalmazásokon és a hirdetési felületeken – erre példa a Chrome és a Google Maps is.
Ezzel szemben az Amazon egyelőre erősen küszködik azzal, hogy meghódítsa a fogyasztók zsebeit. A cég 2014-ben megpróbált kijönni egy saját okostelefonnal, de ez a terv megbukott. A probléma az, hogy
az Amazon, szemben az Androiddal, nincs jelen a világ okostelefonjainak 80 százalékában.
Éppen ezért drámaian más stratégiát kell választania, és pont ezért olyan agresszív a vállalat az új termékekkel. Ahogy egy elemző találóan megfogalmazta, egyelőre úgy tűnik, Jeff Bezos társasága az otthonokat akarja megnyerni magának a zsebek helyett.