Szabó György, a magyar nehézgépjármű kapacitás negyedét képviselő Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) elnöke kiemelte: a fuvarozók költségei jelentően emelkedtek, a biztosítási díjak 3-4 szeresére nőttek, az üzemanyagárak megduplázódtak, az útdíjak folyamatosan emelkednek, a járműalkatrészek és a munkabérek is jelentősen nőttek.
Az ágazat haszonkulcsa alig haladja meg a 2 százalékot.
A vállalkozások jelenlegi árszintje nem biztosítja a működés alapvető fenntartását sem
- hangsúlyozta.
Közölte: csaknem ezer cég tűnt el az ágazatból az alacsony díjszint miatt kialakult pénzügyi nehézségek következtében az elmúlt időszakban, miközben a nyugat-európai kereslet soha nem tapasztalt mértékben nő a fuvarozás iránt.
Az áremelés a nemzetközi fuvarozásban fog megjelenni,
azaz nem elsősorban a belföldi fuvarozást érinti.
A túlélés kulcsa a jól képzett munkaerő, amihez az európai szintű bérek és munkafeltételek szükségesek, amit ezzel az emeléssel lehet megvalósítani - mondta. Az emeléstől azt várják, hogy a kkv-k európai szintű bért fizethetnek és jobb minőségű szolgáltatást tudnak majd nyújtani - összegezte Szabó György.
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy a közúti fuvarozás kulcsfontosságú az ellátási láncban,
a díjemelés a több ezer munkavállaló munkahelyének megőrzése érdekében elkerülhetetlen.
A közúti fuvarozásban tevékenykedő cégek 95 százaléka kisvállalkozás - jelezte.
Elmondta, a kötelező biztosítások díja 300 százalékkal nőtt az elmúlt 3 évben, egy szerelvény biztosítási díja meghaladja az egymillió forintot, a biztosítók jelentős erőfölényével szemben nincs lehetőségük fellépni. Az érdekképviseletek szerint a fuvarozási díjak emelését el kell fogadniuk az érintetteknek. A kelet-európai társszervezeteikkel is egyeztetnek a javaslatukról - mondta.
Füle László, a mintegy 3700 tagvállalkozást tömörítő NiT Hungary elnöke rámutatott: a munkabérek az üzemanyagok költsége jelentősen emelkedett, és a használt járművek eladásai is nehézségekbe ütköznek, az amortizációs költségek 20 százalékkal nőttek, mindez vonja magával a díjak növelésének szükségét. Az országban lenne elég gépkocsivezető, de jelentős részük Nyugat-Európában dolgozik, az ő visszacsábításukhoz béremelés kell, ami költségnövekedést és áremelkedést hoz.
Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára az MTI kérdésére közölte:
az áremeléseket azonnal meg kell tenni az ellátás zavartalansága érdekében,
ellenkező esetben az áruhiányok egyre gyakoribbá válnak.
Lajkó Ferenc, a Waberer's vezérigazgatója jelezte: egyetértenek az érdekképviseletek javaslatával, a költségek rohamos emelkedésével a teljes szektor profitnyomás alatt van. Korábban az üzemanyagárak csökkenése miatt nem kellett díjat emelni, mert fedezte a költségemelkedést, de az üzemanyagárak már tavaly óta emelkednek. A cég eddig 7-10 százalékot emelt már az árain, a kisebb cégeket is az emelés bevezetésére biztatta, mivel szerinte az végrehajtható.