A rövidítés karácsonyig tart. A cég közlése szerint oka egyrészt a brexit kapcsán szükséges iparági megállapodások hiánya, valamint az a kormányzati bizonytalanság, amely a vállalat szerint is, a hagyományos meghajtású autók kivezetésének ügyében jellemzi a londoni vezetést.
Ahogy az Origo megírta, egyre nagyobb az aggodalom a brit cégek körében amiatt, hogy a jövő márciusi uniós kilépés utáni időszakra vonatkozóan, még mindig nem született meg számos megállapodás az EU országaival folytatott kereskedelmi és gazdasági együttműködésről. Most a Jaguarnál látják úgy, van miért idegeskedni.
A brexit a brit gyártói kiválóság koronaékszerét fenyegeti"
- fogalmazott Jack Dromey, a Lordok Házának tagja, Birmingham Erdington képviselője.
A Jaugar Land Rover pedig közleményben erősítette meg: átmenetinek tekintett intézkedéseket hoznak azért, hogy - hivatalosan - termelésüket egyensúlyban tartsák globális viszonylatban is. Ennek érdekében mostantól a karácsonyi időszakig munkavállalóiknak csak heti három napot kell bejárniuk a gyárba dolgozni.
A vállalat vezetőinek nyilatkozatai azonban egyértelművé tették, a cégnél nagyon feszültek a brexit-megállapodások hiánya miatt. A cég vezetői korábban már jelezték, akár több ezer munkahely megszüntetésébe is kerülhet egy megállapodások nélküli kilépés úgy, hogy közben termelési költségük növekedhet, elérve akár a napi 60 millió fontot.
Ralf Speth, a Jaguar első embere pedig nemrég azt nyilatkozta, akár ezres nagyságrendű munkahely-felszámolásra kell készülni akkor, ha nem születnek meg a megállapodások. Szerinte
az egész brit autó- és motorgyártás megsínylené ezt a kimenetelt, és több tízezer munkahely kerülne összesen veszélybe.
A brit autóipar 189 ezer munkavállalót foglalkoztat, ebből a Jaguarnál mintegy 40 ezren dolgoznak az angliai telephelyeken.
A Unite nevű szakszervezet titkára pedig azt mondta, a Jaguar döntése a rövidített munkahét kapcsán annak a jele, hogy a brit kormány képtelen jól menedzselni a brexit folyamatát. A káosz és a kapkodás pedig Anglia-szerte megsebzi majd az autóipart és az egész gyártást - fogalmazott Tony Burke.
A gyártók és a szakszervezetek képviselői kifogásolják azt is, hogy szerintük London nem ad meg minden segítséget a szektornak ahhoz, hogy azok felkészüljenek az alig két évtized múlva kezdődő időszakra.
Ahogy az Origo megírta, az Egyesült Királyságban 2040-től csak elektromos és hibrid autók közlekedhetnek az utakon.
A kormány megbukott az autóipar szükségleteinek felismerésében - fogalmazott a szakszervezeti képviselő, majd hozzátette: az a Theresa May bejelentette 106 millió fontos támogatási csomag, melyet a gyártóknak ajánlanak a zéró emissziós járművek fejlesztésére, "semmi egyéb, mint aprópénz."
A Jaguar közben azon dolgozik, hogy egyik új modelljének gyártását Angliából Szlovákiába telepítse át.
A cég közlése szerint ez önmagában néhány száz munkahely megszűnését jelenti a szigetországban.
A cég azt is közölte, a "kemény brexit" évente 1,2 milliárd fonttal is visszavetheti a vállalatcsoport teljesítményét. Ez mintegy 440 milliárd forint.
Kérdés persze, mi lesz a kényszerből három napot dolgozó munkavállalók bérével. A BBC úgy tudja, hogy a cég döntése a gyár 2000 fős dolgozói állományából vélhetően csak annak felét, 1000 dolgozót fog érinteni, akik viszont erre az átmeneti időszakra is a teljes bérükre számíthatnak.