Hongkong és Kína egyes repülőterei éppúgy veszélyben vannak, mint Észak-Amerika hasonló célú létesítményei. De a japán Kansai Nemzetközi Repüléren - Oszakához közel - a brutális Jebi-tájfun okozott komoly károkat. Tavaly augusztusban pedig a Harvey hurrikánnak köszönhetően, szó szerint víz alá került a West Houston repülőtér Texasban, annyira, hogy a repülők parkolóhelyeit és a gurulópályák egy részét, egyetlen összefüggő vízréteg borította.
A Reuters megjegyzi, hogy a világ 50 legforgalmasabb repülőtere közül 15 kevesebb, mint 30 lábbal épült csak a tenger szintje fölé (1 láb = 30.48 cm). Így ezek különösen kitettek a klímaváltozás hatásainak.
A Fitch Solutions szakértői szerint, a katasztrófák mind a biztosítók, mind a befektetők számára fenyegetést jelentenek.
A becslések szerint globálisan jelenleg mintegy 262 milliárd dollár értékben zajlanak repülőterekkel kapcsolatos fejlesztések, bővítések.
Így a természeti csapásoknak kitett anyagi javak értéke egyre nagyobb lesz.
A természeti csapásoknak, viharoknak már a közvetlen kárhatásuk is óriási. A Sandy miatt tavaly 17 ezer légi járatot kellett törölni, a légitársaságok világszerte 500 millió dolláros bevételkiesést szenvedtek el az Eurocontrol adatai szerint.
A közvetlen károkon túl, a katasztrófáknak hosszabb távú, súlyosabb hatásaik lehetnek, mert a védekezés költségei jelentős ráfordításokat jelentenek a főként állami tulajdonban és befektetési alapok - például nyugdíjalapok - tulajdonában lévő repülőtereknél.
Csak a Moody's-nak 174 milliárd dollárja nyugszik repülőterek működtetéséhez köthető alapokban.
Vannak persze pozitív tapasztalatok is.
Várhatóan néhány héten belül átadják Isztambul új nemzetközi repülőterét. A világ egyik legnagyobb, a Fekete-tengernél épült légikikötőjének 12 milliárd dolláros költségébe belekalkulálták a tengervíz elleni védekezést is. Szingapúr esetében pedig a modellezés alapján, 2100-ra a tengerszint emelkedése eléri a 76 centimétert, ami komolyan veszélyezteti a Changi Airport-ot. Itt biztosan csak jelentős költséggel lehet a kifutópályákat megóvni a víztől. Az is biztosnak látszik, az új terminált csak jóval magasabban, méterekkel a tengerszint felett fogják felhúzni hozzá.
San Francisco süllyedő repülőterénél a védekezés - egy megvalósíthatósági tanulmány szerint - 383 millió dollárba kerül.
A szakértők egyetértenek abban, bármennyibe is kerül, a szükséges fejlesztéseket, elvezető csatornák építését, a kifutópályák megerősítését, minél hamarabb el kell kezdeni az érintett repülőtereken. Minél később történik meg, a költségek annál nagyobbak lesznek.