A gyorsétteremláncok továbbra is hirdethetnek a metrószerelvényeken, de csak akkor, ha termékskálájuk egészségesebb felét ajánlják az utasoknak, például a cukormentes üdítőket. De ők sem jeleníthetik meg pusztán logójukat vagy a brand valamilyen jól ismert jellegzetességét reklámjaikban a londoni metrókon.
Erről is szól a brit fővárosban februártól hatályos rendelkezés.
Az egészségre káros élelmiszerek reklámját attól kezdve mind a busz, mind a föld alatt közlekedő járműveken tiltja a városvezetés.
London főpolgármesteri hivatala megerősítette, hogy korábban ugyan egyeztettek az érintettekkel a tiltás enyhítéséről, de végül az a döntés született, hatályba lép a szabály a magas zsír-, cukor-, illetve sótartalmú ételek reklámjának tiltásáról.
A városvezetés azzal indokolta a szigort, hogy a Public Health England kormányügynökség friss jelentése szerint, London 10 és 11 éves korú gyerekeinek 37 százaléka túlsúlyos vagy elhízott. Ez pedig - fogalmaz a jelentés - egészségügyi szempontból "időzített bomba".
A döntés ellen nem is elsősorban az élelmiszeripari cégek vagy étteremláncok, hanem a reklámipar szereplői berzenkednek.
Felhívják a figyelmet arra, hogy a Tfl évi 35 millió fontos reklámbevételre tesz szert az érintett cégek hirdetéseiből,
ami bizonyosan milliókkal csökken a tiltás hatására. Ez problémát jelenthet az amúgy is finanszírozási gondokkal küzdő közlekedési vállalatnak is.
Azt is mondták, az addig hátralévő bő két hónap nem elegendő a szakmának arra, hogy új hirdetőket toborozzon a kiesők helyére. Sok nagyvállalat fél évre, vagy egy évre leköti marketingbüdzséjét, és a jövő évi hirdetési megállapodások java ilyenkorra már megköttetik. Közölték: ez a gyakorlat később más brit nagyvárosok számára is minta lehet, bevezetése viszont ott is hasonló problémákat szülhet.
A kültéri reklámcégeket tömörítő iparági szövetség vezetője pedig azt is hozzátette:
semmiféle bizonyíték nincs arra, hogy az ilyen jellegű hirdetések tiltása segítené a gyerekek túlsúlyossága elleni küzdelmet.
Nem a tömegközlekedés az egyetlen szektor, ahol ezen okból átrendeződés zajlik a briteknél. A televíziós reklámokat érintő, már bevezetett, hasonló tiltások a csatornáknál összesen 200 millió font bevételkiesést okoznak éves szinten.