A kutatásban a családi vállalkozások 47 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kis mértékű (44 százalékos) vagy jelentős (3 százalékos) létszámhiánnyal küzd. A munkaerőhiányt jellemzően hosszabbított munkaidővel, túlórákkal, szabadidőben vagy hétvégén történő munkavégzéssel próbálják ellensúlyozni, és hozzáteszik, hogy rendkívül nehéz a helyzetük, mert egy kisebb családi cég esetében nincs kinek kiszervezni a munkát. Létszámbővítésre emiatt a családi vállalkozások több mint fele (64 százalék) készül a következő 5 évben, de csökkenésre, a cég létszámbeli karcsúsodására egyikük sem számít.
A nem családi vállalkozások még náluk is jelentősebb mértékű munkaerőhiánnyal küzdenek.
20 százalékuk jelentős, 35 százalékuk pedig kis mértékű hiányról számol be. A szükséges munkák elvégzését hosszabb vállalási, teljesítési határidőkkel, illetve bizonyos munkák kiszervezésével taktikázzák ki, de a saját munkaerő túlhajszolásától inkább tartózkodnak, mivel vannak más eszközök, amellyel a kapacitáshiány első körben kezelhető – szemben a családi vállalkozások kiszolgáltatott helyzetével. Ezen cégek 40 százaléka számol a következő öt évben létszámbővüléssel, csökkenésre pedig csak alig 5 százalékuk gondol.
Míg a családi vállalkozások inkább fizikai (42 százalék) vagy szellemi (44 százalék) munkakör létesítésében gondolkodnak, addig a nem családi vállalkozások átmeneti jelleggel szeretnének munkaerőt kölcsönözni (40 százalék), munkát és feladatot kiszervezni (39 százalék) és bizonyos munkaköröket gépesített megoldásokkal helyettesítenének (29 százalék).
Míg a nagyobb árbevételű cégeknél (701-1500 millió forint) alig jellemző, hogy átmeneti jelleggel kölcsönöznek munkaerőt (12 százalék), a kisebb árbevételű (51-700 millió forint) kkv-k 37 százaléka tervezi, hogy egyes munkákat kiszervez vagy hogy egyes pozíciókat átmeneti jelleggel tölt csak be.
A kkv-k mindegyikére igaz, hogy a legnagyobb igény a minőségi szellemi és fizikai munkaerő megtalálására van, ezt a feladatot a cégvezetők „nagyon nehéz"-ként aposztrofálják.
A tulajdonos- és vezetőváltásban leginkább érintett szegmens a családi kkv-ké. A jól menő családi vállalkozások 31 százaléka gondolja úgy, hogy cégénél 5-10 éven belül változás lehet a tulajdonosi körben, 36 százalékuk pedig vezetőváltással is számol.
Jellemzően nem értékesíteni, hanem családtagnak vagy rokonnak szeretnék átadni (66 százalék) a cég vezetését,
de a tapasztalat azt mutatja, hogy az egyenes generációváltás a külföldön tanuló fiatalok nagy száma miatt nem mindig tud zökkenőmentes, előfordul, hogy a következő generáció nem jön haza vagy más területen helyezkedik el.
A nem családi vállalkozások ebben a kérdésben kevésbé érintettek, csak 16-19 százalékuk számol 5-10 éven belül tulajdonos- illetve vezetőváltással. Ők a cég egyik munkatársában vagy külső személyben látják cégük új igazgatóját vagy tulajdonosát.