Az IKEA régóta ideális kiskereskedelmi munkáltatónak számít. A Glassdoor munkavállalói vélemény weboldalon 2013 és 2017 között a legjobb munkahely címét kapta a dolgozók elégedettsége alapján, mivel számos olyan kedvezményt nyújtott, mint az egészségbiztosítás, a munkavállalói kedvezmény vagy a fizetett szabadság.
Egyre többen elégedetlenek a céggel, nem szeretik az új irányt. Az én áruházamból a dolgozók egyharmada már felmondott"
– nyilatkozta egy amerikai IKEA-alkalmazott a Business Inseidernek.
Öt, neve elhallgatását kérő alkalmazott beszámolt róla, hogy a gondok akkor kezdődtek, amikor a cég Amerika-szerte bevezette új rendszerét, amely az O4G nevet kapta. A 2017. október 15-én elindított program megváltoztatta az alkalmazottak szerepét az áruházakban.
Az IKEA szóvivője elmondta, hogy a változtatással a cég piaci pozícióját akarták erősíteni az amerikai kiskereskedelmi környezetben, és a kialakításához az alkalmazottak véleményét is kikérték.
„Mielőtt bevezették volna az O4G-t, az IKEA olyan volt, mint maga a paradicsom" – nyilatkozta az egyik alkalmazott, majd hozzátette, hogy a változás előtt a dolgozók a saját szegmensükben tevékenykedtek, így lehetőség volt arra, hogy szakértelmüket a saját osztályukon építsék fel és kamatoztassák.
Az átrendezés során részlegeket vontak össze, hogy minél inkább az eladásra fókuszáljanak, és azok az alkalmazottak, akik ebbe a szerepkörbe kerültek, emelést kaptak, a többiek, akik a háttértevékenységeket végzik, a legalacsonyabb fizetési sávba kerültek. Az összevonások után a korábbi pénztárosok éttermi kiszolgálókká vagy vevőszolgálati munkatársakká váltak.
Eleinte nagyszerűnek hangzott az átalakítás"
– tette hozzá az egyik dolgozó, de az O4G-képzések során egyre többen aggodalmukat fejezték ki. Az alkalmazottaknak egy tesztet kellett végigcsinálniuk, mielőtt megkapták új pozíciójukat, és többen is beszámoltak róla, hogy nehézséget okozott a kérdések értelmezése.
A felajánlott új pozíciókkal sokan nem voltak elégedettek, amire állításuk szerint a vezetők azzal reagáltak, ha nem találnak megfelelő helyet maguknak két héten belül, akkor elküldik őket.
„Csapdában vergődtem" – nyilatkozta egy volt IKEA-alkalmazott, aki hat évig dolgozott a cégnél, majd hozzátette, több kollégájának az új pozíció elfogadása után csökkent a fizetése. Egy másik alkalmazott hozzátette, hogy mikor panaszt tett a fizetésbeli különbségek miatt, azt a választ kapta, hogy el lehet menni a cégtől.
Bár az O4G bevezetésének egyik fontos alapja az volt, hogy a vásárlók mindig találjanak olyan alkalmazottat, aki segíteni tud neki, az átrendezés és a sorozatos kilépések miatt ez a probléma továbbra is megmaradt.
Valaki minden nap kiabál velem, mivel a vásárló nem talál egyetlen IKEA-alkalmazottat sem, és hiába kérek elnézést azért, mert a többi 12 vásárló kérését teljesítem"
– mesélte el egy dolgozó a Business Insidernek.
Amióta az IKEA bevezette az új rendszert, a Glassdoor weboldalon a korábban 4,7-es értékelése 4,1-re zuhant, továbbá lecsökkent azon bejegyzések száma is, amelyek dicsérték a cég politikáját.
2015 végéig a pozitív kommentek száma 93,5 százalékra kúszott fel a korábbi 88,1 százalékról – ez az arány jelenleg 69,6 százalék.
Az alkalmazottak közül többen úgy vélik, a személyzet hiánya aláássa a vásárlók pozitív véleményét is.