A Bab al-Mandeb szoros, ahol a Vörös-tenger az Adeni-öbölbe torkollik, nem sokkal szélesebb, mint 19 kilométer, ezért könnyű célpontot jelentenek a rajta áthaladó hajók. A Közel-Keletről a Szuezi-csatorna felé tartó vízi járművek a jemeni partok közelében haladnak el, ahol a Szaúd-Arábia által vezetett szunnita mohamedán országok csapataiból létrejött koalíciós erők már három éve harcban állnak a helyi húti lázadókkal.
Az NBC News cikke kitér arra, hogy a koalíció még 2015-ben avatkozott be a Jemenben zajló polgárháborúba, hogy visszaállítsák a nemzetközileg elismert, de a hútik által száműzetésbe kényszerített korábbi államelnök hatalmát.
A koalíciós csapatok idén júniusban offenzívát indítottak, hogy felszabadítsák a stratégiai fontosságú Hodeidah kikötőjét, amelyet a hútik tartanak ellenőrzésük alatt.
Július elején azonban leállították az előrenyomulást, hogy lehetőséget adjanak az ENSZ-nek arra, hogy kimenekítse a háborús övezetben rekedt civil lakosságot, a térségben ugyanis humanitárius katasztrófa fenyeget, éhínség alakulhat ki.
Már eddig is több ezer polgári áldozata volt a Jemenben folyó harcoknak.
Ebben a pattanásig feszült politikai légkörben támadták meg a hútik a két tankhajót, ami lehet, hogy most új helyzetet teremt. Annyiból mindenképpen, hogy a szaúdiak – mint ahogy be is jelentették – addig nem folytatják ezen az útvonalon az olajszállítást, ameddig az nem lesz biztonságos.
Ezen a tengerszoroson a szaúdi tankhajókon naponta körülbelül 500-700 ezer hordónyi olaj haladt keresztül.
Ha pedig egy jóval hosszabb, az afrikai kontinenst délről, a Horn-foknál megkerülő útvonalon kell szállítaniuk a fekete aranyat, az a magasabb költségek miatt árfelhajtó tényező lehet az olajpiacon mindaddig, amíg a konfliktus meg nem oldódik.
Jelenleg egy hordó WTI-keverék értéke 69,5 dollár, míg a Brent árfolyama 75,14 dollár.