A PestiSrácok.hu összefoglalója szerint a Gyurcsány-kormányok kulcsembere, Draskovics Tibor által vezetett igazgatótanács szeptember 16-án határozta el a közbeszerzés kiírását, és már 30-án (még az új közgyűlés megalakulása előtt) gyorsan ki is hirdették az egyedüli pályázót győztesnek. Budapest vezetése sem az EU kohéziós alapjának támogatását, sem a kormány segítségét nem kérte a beszerzéshez, pedig annak része az is, hogy (mintegy 55 milliárd forintért beszámított áron) az ArrivaBus építheti ki az elektromos buszok töltőhálózatát a fővárosban, így hosszú időre monopolhelyzetbe kerülhet.
Az Arriva egykor a Deutsche Bahné volt, de nemrég a Joe Biden családjával is összefüggésbe hozott I Squared Capital magántőke-társasághoz került Európa meghatározó közösségi közlekedés-szolgáltatója.
A portál azt írja, hogy a hazai szaksajtóban is nyomon követhető, botrányos új közbeszerzésre informátoraik hívták fel a figyelmet, megjegyezve, hogy ilyen gyorsan – két hét alatt – lebonyolított közbeszerzést még nem láttak, aminek alighanem az új, sokkal színesebb összetételű fővárosi közgyűlés közelgő megalakulása volt az oka. Elárulták azt is, hogy a dízelbuszoknál jóval drágábban üzemeltethető elektromos buszokat szinte minden uniós országban központi támogatással állítják rendszerbe, ami vagy EU-s dotációt, vagy a töltőhálózat önkormányzati, állami kiépítését és üzemeltetését jelenti.
Korábban a Közbeszerzési Döntőbizottság 200 millió forintos, rekordnak számító büntetéssel sújtotta a BKK-t, amiért egy 2023-as busztendert több helyen is törvénytelen módon, testre szabva írt ki a társaság. A történet lényege, hogy BKK Zrt. összesen legalább 150 új busz beszerzését igénylő üzemeltetési feladatokra írta ki három tenderét, amelyből kettőt a Arriva, egyet a B Euro Car Kft. nyert el. Az egyetlen tisztán magyar tulajdonú szolgáltató, a MAN Lion’s City buszokkal induló esztergomi Guzkó Kft. ajánlatát elutasították, pedig az kínálta a második legjobb árat. A három meghirdetett járatcsoportból kettőt az Arrivabus nyert, így összesen 110 darab Mercedes-Benz Citaro G érkezne a fővárosba. A harmadik, legalább 50 szóló busszal teljesítendő vonalcsoportra pedig a B Euro Car Kft. nyerte el a megbízást az Isuzu Citiport 12 típussal. A jogvita sokáig húzódott, Vitézy Dávid pedig határozott hangú nyilatkozatban szólította fel Karácsony Gergelyéket, hogy a júniusi választás előtt már ne szerzőjenek le – hiába.
Még több információ ITT olvasható az ügyről!