Karácsonyék megint trükköztek a busztenderrel, pedig nyáron is rekordbírságot kaptak emiatt

Választások2024, Karácsony Gergely, KarácsonyGergely, önkormányzati választás, európai parlamenti, választás, szavazás, Budapest, 2024.06.09., Párbeszéd-Zöldek-DK-MSZP főpolgármester-jelöltje, PárbeszédZöldekDKMSZPfőpolgármesterjelöltje
Fotó: fotó: Mirkó István - Magyar Nemzet
Vágólapra másolva!
A nyár közepén rekordösszegű, kétszázmillió forintos büntetést kapott a Budapesti Közlekedési Központ a Közbeszerzési Döntőbizottságtól egy törvénysértő busztender miatt, mert Karácsony Gergely mindenképp szerette volna tető alá hozni a szerződéskötést még a júniusi választás előtt. A PestiSrácok.hu arról ír, hogy akkor is az amerikai kézben lévő Arriva-csoport lett a nyertes, 150 új busz üzemeltetésével. Most a lap megtudta: mindez nem tántorította el a Városházát attól, hogy ismét ezzel a céggel kössenek – botrányos körülmények között – szerződést 70 elektromos busz üzemeltetéséről.
Vágólapra másolva!

A PestiSrácok.hu összefoglalója szerint a Gyurcsány-kormányok kulcsembere, Draskovics Tibor által vezetett igazgatótanács szeptember 16-án határozta el a közbeszerzés kiírását, és már 30-án (még az új közgyűlés megalakulása előtt) gyorsan ki is hirdették az egyedüli pályázót győztesnek. Budapest vezetése sem az EU kohéziós alapjának támogatását, sem a kormány segítségét nem kérte a beszerzéshez, pedig annak része az is, hogy (mintegy 55 milliárd forintért beszámított áron) az ArrivaBus építheti ki az elektromos buszok töltőhálózatát a fővárosban, így hosszú időre monopolhelyzetbe kerülhet. 

Az Arriva egykor a Deutsche Bahné volt, de nemrég a Joe Biden családjával is összefüggésbe hozott I Squared Capital magántőke-társasághoz került Európa meghatározó közösségi közlekedés-szolgáltatója.

A portál azt írja, hogy a hazai szaksajtóban is nyomon követhető, botrányos új közbeszerzésre informátoraik hívták fel a figyelmet, megjegyezve, hogy ilyen gyorsan – két hét alatt – lebonyolított közbeszerzést még nem láttak, aminek alighanem az új, sokkal színesebb összetételű fővárosi közgyűlés közelgő megalakulása volt az oka. Elárulták azt is, hogy a dízelbuszoknál jóval drágábban üzemeltethető elektromos buszokat szinte minden uniós országban központi támogatással állítják rendszerbe, ami vagy EU-s dotációt, vagy a töltőhálózat önkormányzati, állami kiépítését és üzemeltetését jelenti.

A korábbi bírság ellenére ismét próbálkoznak

Korábban a Közbeszerzési Döntőbizottság 200 millió forintos, rekordnak számító büntetéssel sújtotta a BKK-t, amiért egy 2023-as busztendert több helyen is törvénytelen módon, testre szabva írt ki a társaság. A történet lényege, hogy BKK Zrt. összesen legalább 150 új busz beszerzését igénylő üzemeltetési feladatokra írta ki három tenderét, amelyből kettőt a Arriva, egyet a B Euro Car Kft. nyert el. Az egyetlen tisztán magyar tulajdonú szolgáltató, a MAN Lion’s City buszokkal induló esztergomi Guzkó Kft. ajánlatát elutasították, pedig az kínálta a második legjobb árat. A három meghirdetett járatcsoportból kettőt az Arrivabus nyert, így összesen 110 darab Mercedes-Benz Citaro G érkezne a fővárosba. A harmadik, legalább 50 szóló busszal teljesítendő vonalcsoportra pedig a B Euro Car Kft. nyerte el a megbízást az Isuzu Citiport 12 típussal. A jogvita sokáig húzódott, Vitézy Dávid pedig határozott hangú nyilatkozatban szólította fel Karácsony Gergelyéket, hogy a júniusi választás előtt már ne szerzőjenek le – hiába.

Még több információ ITT olvasható az ügyről!

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!