Pedig sokkal többen lehetnének sikeresek, ha elkerülnének néhány alapvető hibát, derült ki a Google és az Erste Bank közös szervezésében, a WebMa közreműködésével indított ingyenes vállalkozói képzéseken.
Az első buktató, hogy a vállalkozás rossz indokkal jött létre. De hát mi is az a rossz indok? Leegyszerűsítve, ami nem a cégről szól. Hanem arról, hogy a vállalkozó szeretne otthonról dolgozni, több időt tölteni a családdal, jobban gazdálkodna a saját idejével, nem akar magának főnököt.
Ezek mellékes indokok, ezért ha csak ez a motiváció, a cég nagy valószínűséggel halálra van ítélve.
A második buktató maga a vállalkozó. Az ötletgazda, az alapító személye kiemelten fontos a cég első éveiben, amikor jellemzően egyszemélyi irányítás működik, illetve az alapító szava a döntő. Ahogyan a szárnyalás is az alapítónak köszönhető, úgy a kudarc is. Ha nincs meg a kellő tudás – nem a szűken vett szakmai, hanem a cégvezetői, egyéb technikai – akkor nem biztos, hogy sikeres lesz a cég.
A harmadik a tőke vagy pénzhiány. Nemcsak arról van szó, hogy megváltoznak a piaci körülmények, és hirtelen elfogy a levegő a cég körül. Az indulásnál számolni kell azzal, hogy egy ideig biztosan nem hoz profitot a cég – mert ez egyszerűen így működik. Ha erre nincs felkészülve a cégvezetés, könnyen kimerülhetnek a tartalékok, eltűnhet a lelkesedés. A pénz és tőkehiány a későbbiekben is okozhat gondot, ha a nem jönnek be a számítások, és a kiadásokat nem fedezik a bevételek.
De ez már a következő gond: a megfelelő stratégia hiánya.
Már az indulásnál nagyjából tudni kell, hogy mire számíthat a vállalkozás a piacon.
Nem kell mindent pontosan belőni – nem is lehet – de hozzávetőlegesen meg kell alkotni a stratégiát. Ezek mentén lehet meghozni ugyanis a döntéseket. Ha a stratégia az, hogy öt év alatt lesz a cég önjáró és eredményes, akkor ennek szellemében kell végig csinálni ezt az öt évet. De erre készülni kell. A „majd lesz valahogy" elv nem működik.
Gyakori hiba, hogy egy új cég elindításakor az induló költségek között nem szerepel elég nagy összeg a marketingköltség sorban.
Valamennyit mindenképpen költeni kell reklámra, hírverésre, legyen szó villanyszerelésről vagy portréfestésről. Az elégedett vásárlók viszik ugyan a hírt, de ez még nem elég a biztos növekedéshez.
Sokan esnek abba a hibába, hogy azt gondolják: valami grandiózus ötlet kell csak, aztán az majd elgurítja a céget. A tapasztalatok alapján nem így van. A sikeres induló vállalkozások jelentős többsége nem talál fel semmi újat, viszont van stratégiája. Teljesen nyilvánvaló, hogy egy fodrásznak nem kell új technológiákat kitalálnia a sikerhez, elég, ha alkalmazza a meglévőt. Ugyanez áll a legtöbb szegmensre.
Írásunk a Digitalhungary.hu cikke alapján készült.