A luxusszínvonalú repülésnek külön közgazdaságtana van az első osztályú, illetve üzleti osztályú fedélezetet is üzemeltető légitársaságoknál. Annak ellenére, hogy az "első osztály" lassan kiveszik a kínálatból, helyette csak az "üzleti osztály", vagy annak valamilyen variánsa közül lehet majd választani az igazán kényelmes utazásra vágyóknak.
Az első osztályú repülés egyébként nem régi dolog.
Csak 1978-ban engedélyezte azt az USA-ban az illetékes hivatal, hogy elszeparált részekre kínáljanak magasabb áru jegyeket az utaskabinon belül.
S mire 1992-ben a Contitental Airlines azzal a frappáns ötlettel rukkolt elő, hogy az üzleti osztály és az első osztály összevonásával bevezeti a "business first" osztályt, elterjesztve ezzel az üzleti osztály elitváltozatát, addig ugyanebben az évben a Delta bejelentette, kivezeti ezt az osztályt a gépein. Ugyanakkor vannak légitársaságok, amelyek továbbra is ragaszkodnak ahhoz: az Emirates a kétfedélzetes Airbus A380-as gépein 58, fekvőhellyé alakítható üzleti osztályú ülést kínál az 557 normál ülés mellé.
Nevezzük bárhogyan, a magas színvonalú repülés biztosítása továbbra is fontos a légitársaságoknak. Azt, hogy miért, a legnépszerűbb amerikai belföldi járat példáján lehet jól szemlélteni.
New York és Los Angeles között (keleti és nyugati part) évente közel 3 millió repülős utast regisztrálnak.
Az adatok szerint az utasok 13 százaléka költ legalább 800 dollárt ezen út során. Ők viszont az azon realizálható bevétel 40 százalékát adják. Az utasok 3,6 százaléka pedig, akik a legtöbbet, 2000 dollárt költenek jegyeikre, adják az út bevételének 21 százalékát.
De kik is az első vagy az üzleti osztály utasai?
Megdöbbentő, de a lemagasabb színvonalú repülési élményt kínáló osztályon utazók alig 10 százaléka az, aki saját maga, zsebből fizeti ki a maga számára a borsos jegyárat. Ugyan a légiutasok mintegy 12 százaléka üzleti utas, de ezek jelentős részének vállalata vagy vendéglátója fizeti a jegyét. Ráadásul a nagy cégek jelentős része - főként az USA-ban - szerződésben áll több légitársasággal, amelyek ennek keretében olykor 40-60 százalékos kedvezményt is adnak számukra az üzleti osztály jegyáraiból.
Az üzleti utasok másik része híresség vagy olyan közéleti személyiség, aki szintén nem maga fizeti saját repülőjegyét. Harmadik nagy csoportjukat pedig a légitársaság saját alkalmazottai alkotják, akik szintén jelentős árengedménnyel utazhatnak munkáltatójuk gépein az első osztályon vagy üzleti megfelelőjén.
A cégek természetesen úgy igyekeznek spórolni a prémium utaztatás költségein, hogy az utasok ne mondhassák azt, csökken a szolgáltatás színvonala a borsos árhoz képest.
Az American Airlines például évente 40 ezer dollárt spórol azon, hogy minden egyes salátáról, amit az első osztály utasainak felszolgáltak, lecsippentett egyetlen olivabogyót.
Úgy tűnik emellett, a prémium repülés népszerűsége és jelentősége annak ellenére sem csökken, hogy jelentősen nőtt a turistaosztályú foglalások száma.
Észak-Amerikában ennek egy olyan változatára ugrott meg a foglalások aránya 78 százalékkal 2015 és 2017 között, amelynek fő előnye a nagyobb lábtér az utasok számára. Ugyanakkor az utasok a jelek szerint ezért hajlandók két-háromszorosát is fizetni a normál turistajegyárnak.
A jelenleg legdrágább első osztályú, a fedélzeten lényegében külön lakosztályt biztosító járatot az Ethiad Airways üzemelteti.
A Mumbait New York-kal Abu Dhabin keresztül összekötő járat lakosztályába 38 ezer dollárba (kb. 10 millió forint) kerül a jegy, egy irányba. Ezért az árért az utas külön "nappalit", franciaágyat, saját fürdőszobát és zuhanyzót kap az utazás idejére.