Szíj Csaba a B+N Referencia Zrt. vezérigazgatóhelyettese kiemelte: „Már 2018 őszén, az Airport Security Zrt, 100 százalékos tulajdonrészének megvásárlása után megkezdtük a nemzetközi repülőtéren a szolgáltatásaink fejlesztését. Így optimalizáltuk a takarítói létszámot, felülvizsgáltuk a folyamatokat és új minőségbiztosítási rendszert vezetünk be a közeljövőben. Küldetésünknek tekintjük, hogy a nemzetközi repterünk, mint az ország légikapuja kiemelten jó benyomást keltsen, s ebben nagy szerepet játszik a tisztaság is. Kutatás-fejlesztési részlegünk már 2 éve dolgozik a saját fejlesztésű Integrated Cleaning Assistant takarító robotunkon, melynek prototípusát a reptéren próbáljuk most ki."
A takarítás köztudomásúlag nem tartozik a legelismertebb munkák közé. A B+N Referencia Zrt. célja a takarítórobot fejlesztésével nem csak az, hogy a munkaerő problémára hatékony választ adjon, de célul tűzte ki azt is, hogy
világszínvonalú, innovatív eszközök bevezetésével és használatával az ebben a szektorban dolgozók társadalmi elismertségét is emelje, felhívja a figyelmet az egyébként láthatatlan, háttérben dolgozókra.
A takarítás (mint klasszikusan minden egyéb, kiemelten emberi erőforrás igényes szektor) robotizálása világszinten az automatizálás és az Ipar 4.0 homlokterében van, a B+N a világ élvonalába kapcsolódott be ezzel a most készülő fejlesztéssel.
Az ICA különlegessége azontúl, hogy teljesen önerőből megvalósult magyar fejlesztés, hogy nem klasszikusan robotikával foglalkozó cég fejlesztette, hanem olyan vállalat, amely napi szinten 5 millió négyzetméter felületet takarít és üzemeltet – így komoly rálátása van arra, hogy milyen elvárások fogalmazódnak meg a takarítással és így egy takarítórobottal szemben. Az ICA mindössze két év alatt a tervezőasztalról a bevezetésre kerül, a mostani, második prototípust követő sorozatban gyártott robotok már 2019 első negyedévében munkába áll a B+N ügyfeleinél.
Az ICA prototípus jelenleg egy műszak alatt 1500m2 területet tud kiszolgálni, önállóan tervezi a bejárási útvonalát a beprogramozott takarítási helyszíntérkép alapján.
Az akadályokat automatikusan kikerülő ICA megjegyzi a kimaradt területeket és azokra később visszatér. A folyamatban levő fejlesztések eredményeként az elvégzett munkáról, a takarított és kihagyott területekről adatbázis készül, így a minőségellenőrzés is automatizálható.
Huszka Péter, a Budapest Airport forgalmi igazgatója elmondta: „Az első tapasztalatok alapján az utasok nagy érdeklődéssel és csodálkozva fogadták a „robottakarítót", hiszen más repülőtereken még ilyennel nem találkozhattak. Reméljük, a sikeres teszt után a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren állandó munkába áll majd az ICA robotok első generációja.